Sodexo lanserer samfunnsansvarsrapport for 2017

Sodexo lanserer nå en ny versjon av samfunnsansvarsrapporten for 2017. Samfunnsansvarsrapporten er selskapets samlede rapport som viser aktiviteter og resultater for bærekraftsarbeidet i 2017.

I 2017 kom Sodexo med en oppdatering av planen for bærekraftig utvikling; Better Tomorrow 2025. Den består av 9 konkrete og målbare forpliktelser knyttet til selskapets rolle som arbeidsgiver, en ansvarlig samfunnsaktør og leverandør. Noe av det som gjør planen unik er at den er utarbeidet i samsvar med FN`s 17 bærekraftsmål og Sodexos overordnede strategi.

Sodexo finnes i 80 land, har 427 000 medarbeidere og 100 millioner brukere. Det gjør at virksomheten har en unik mulighet til å bidra til å løse globale utfordringer verden står overfor. På bakgrunn av dette har Sodexo valgt ut tre fokusområder:

• Sult og feilernæring. Gjennom initiativet Stop Hunger gir Sodexo mat til mennesker som opplever knapphet. I Norge har selskapet et tett samarbeid med Kirkens Bymisjon som innebærer mer enn økonomisk støtte. Det viktigste med samarbeidet er at medarbeiderne deltar aktivt ved ulike arrangementer.
  • Kjønnsbalanse er viktig for at selskaper skal lykkes og for samfunnsutviklingen. For å tydeliggjøre dette har Sodexo aktive kvinnenettverk mange steder i verden, deriblant i Norden. I september 2017 møttes de på en kvinnekonferanse i Oslo. 2017 var også året da selskapet signerte en erklæring for å fremme kvinners posisjon.
  • Avfall. Det finnes utfordringer knyttet til avfall verden over. I velferdslandet Norge er et av de største problemene at vi kaster for mye mat. Det ønsker Sodexo å gjøre noe med, og selskapet har allerede redusert matavfallet med 27 % i kantinene siden 2014.

• Bygg, eiendom

Sodexo er verdensledende innen Quality of Life Services – service for livskvalitet, en grunnleggende faktor for individers og organisasjoners evne til å prestere. Med virksomhet i 80 land, yter vi tjenester til 100 millioner mennesker hver dag.

Vi tilbyr en rekke enkelttjenester og integrerte tjenester som har utviklet seg gjennom mer enn 50 års erfaring. Tjenestene vi leverer er innen kontorstøtte, sikkerhet, vedlikehold, renhold, måltidstjenester og Facility Management.

www.sodexo.no

Alexandra Enger