Dobbelt julenummer av Bokvennen Litterær Avis

Årets siste utgave av Bokvennen Litterær Avis (BLA) ble lansert på Bokvennens Julefest på Dansens hus i går kveld.

I dobbeltnummeret, som er i salg fra i dag av, får NRK P2 kritikk for å ha erstattet poesiprogrammet Diktafon med Ordet fanger. Under tittelen Utvannet whisky til folket, skriver forfatter Hilde Susan Jægtnes at «som et tillegg til Diktafon ville P2s nye poesisatsning Ordet fanger vært en kjærkommen gave, men som en erstatning føles programmet for grunt og utvannet». Og videre: «Fordi NRK er driftet på lisensavgift og ikke reklameinntekter burde de våge å satse på den dybdebehandlingen som poesisjangeren fortjener, ikke på å fri til minste felles multiplum for å beholde seere.»

I samme BLA er det hele 52 sider med essay, intervjuer, faste spalter og kritikk av bøker for både voksne og barn- og unge. Vi ønsker spesielt å nevne intervjuet med den ferske vinneren av Nordisk råds litteraturpris, Kirsten Thorup.

For øvrig svidde redaktørene av 500 kroner på en telefonsamtale med en spåkone. Dette resulterte i et aktueltintervju utenom det vanlige, der det blant annet ble spådd at en ukjent norsk forfatter som skriver om miljø får Nobelprisen i litteratur 2018!

• Bibliotek, museum

Solum | Bokvennen-forlagene består av Bokvennen forlag AS, Vidarforlaget AS, Transit AS, Solum forlag AS og Pandora forlag AS. Vi har som mål å bygge et frittstående forlagshus som rommer hele allmenn- og utdanningsforleggeriet, både i papir- og i digitalutgaver – samt salg og distribusjon av fysiske bøker.

Åse Kristin Skorstad

Pressekontakt Salgskonsulent