Aden Foyer slipper «Queen of the Night»

Aden Foyer slipper «Queen of the Night»

Den norske popsensasjonen og «(fjor)årets gjennombrudd» på P3-gull, Aden Foyer startet året med sin første Europaturné og to Spellemannsnominasjoner – i kategoriene «Årets Gjennombrudd» og «Pop».

Nå er han klar med ny låt - «Queen of the Night» er ute fredag 03.mai.

Låten har en James Bond-aktig sound, og minner om tittelsporene til den legendariske filmserien – med et stort og stemningsfullt refreng og en gjennomgående og spennende melodi i bunn.

«'Queen of the Night' innehar en mørkere historie enn det kanskje virker ved første lytt. Den handler under overflaten om en ung dame som prøver å leve et normalt liv med venner, men har blitt sugd inn i en underverden i utelivet. I en malstrøm av prostitusjon, avhengighet og ønsket/uønsket oppmerksomhet, er hun midtpunktet hvor enn hun går. Utseendet hennes har skapt fristelser hun ikke har klart å motstå - og med en masochistisk undertone tar hun natten med storm.»– forteller Aden Foyer

Låten ble til på samme måte som «The Ballet Girl» - med en kort fortelling Aden skrev på.

“Sangen begynte som en historie jeg skriver, og på samme måte som 'The Ballet Girl' ble det til en sang en dag på piano. Den startet originalt som en alternativ vei jenta i 'The Ballet Girl' gikk i den novellen, men endte som en separat tråd og historie. En slags mørk versjon.” – fortsetter popsensasjonen.

Som alltid er «Queen of the Night» laget sammen med musikkpartner Paul Hers, og sammen har de nå bikket svimlende 100 millioner streams på under to år.

Mye har skjedd siden Aden Foyer gikk #1 i Norge med hitsinglen «The Ballet Girl». Hitlåten nærmer seg 90 millioner streams, var den mest spilte låten på norsk radio i 2023 og er platinasertifisert i Norge, Polen og Frankrike. Låten befester Aden Foyers posisjon som en av fjorårets største norske artister, bekreftet av to Spellemannsnominasjoner, henholdsvis i kategoriene «Årets Gjennombrudd» og «Pop»,

Asker-gutten har i tillegg vært på sin første Europaturné, vunnet «Årets gjennombrudd» på P3-Gull, der han også var nominert til «Årets låt» og fremførte en nydelig versjon av «The Ballet Girl», ligget på topplistene på radio i bla Norge, Frankrike, Danmark og Polen, samt fremført låten foran 10 000 mennesker (+3 millioner TV-seere) under TV-programmet «Les chansons de l'été» i Frankrike, i Stockholm under radiofestivalen RIXFM og «Top of the pops» i polske Sopot.

Sammen med «The Ballet Girl» har låter som «Other Side of the Moon», «Sunshine Prescription», «Galileo Galilei», «Your Face on Christmas Day» og «Hello Radio» - gjort at Aden Foyer har passert 100 millioner streams worldwide og i skrivende stund har over 1 million månedlige lyttere på Spotify.

I sommer får vi se katalogen komme til live når han spiller på flere av landets festivaler, deriblant FoMa, Malakoff, Høllafest og Slottsfjell.

«Queen of the Night» er ute fredag 03.mai