With your body next to mine
Can’t replace you
Oh, but God sure knows I tried
And those early morning phantom strokes
Across my skin
Are reasons why I lie

– For meg handler «Reasons Why I Lie» om å opprettholde et ytre som ikke nødvendigvis stemmer med det indre. Å gå ut av et forhold – om det er med en kjæreste eller en venn – og late som alt er greit selv om du vet det ikke er det, er ikke lett, men du gjør det fordi den andre personen tross alt vil deg vel. Det handler om ikke å såre den personen, og heller ikke deg selv. Men når det kommer til stykket er det løgnen som skal beskytte den andre parten, for å få vedkommende til å tro at du også har det bra. Jeg begynte å skrive på denne sangen for noen år siden, men gjorde den ferdig først i år. Den måtte vokse litt på meg for at det skulle bli klart for meg hva jeg egentlig ville si.

«Reasons Why I Lie» er Ida Jenshus’ feiende flotte, lett ABBA-inspirerte nye single, den fjerde smakebiten fra hennes kommende, syvende langspiller The Grip, etter tittelkuttet og «Leaving You» som ble sluppet alt i 2021, og den flotte poplåten «Only Kindness Matters» tidligere i år. Konturene av det nye albumet vitner om en artist som med årene er blitt om mulig enda mer opptatt av en helhetlig kvalitet enn tidligere. Det som først og fremst skiller Ida Jenshus anno 2023 og den hun fremsto som med den Spellemannpris-belønnede debutplaten Color Of The Sun i 2008, er at hun ikke er like opptatt av sjanger som før. God musikk er god musikk, og derfor er nedslagsfeltet bredere i dag enn tidligere.

– Jeg blander ting så det blir meg – eller oss. At «Reasons Why I Lie» har et ABBA-preg er nok ikke helt bevisst, det bare ble sånn. Vi leker oss med alt mulig i studio, og da Alex kom opp med den gitarsoloen hørte jeg jo at det ligger noen ABBA-greier der. Jeg er inspirert av alt fra ABBA til Emmylou og Joni, alt mulig, pop og rock og country. Det er gøy å fremdeles spille så nært med Alex og Pål, og vi prøver å jobbe litt raskere enn før. Nå er det slik at vi ofte legger bort ting og kommer tilbake til dem senere, åpne for nye ideer, som med «Reasons Why I Lie». Der gikk vi flere runder, også musikalsk. Det gjør prosessen spennende og artig.

«Alex» og «Pål» er Alexander Pettersen, Idas faste gitarist og medprodusent, og Pål Brekkås, hovedprodusent, bassist og synthmann. Sistemann i bandet er Pål Hausken på trommer og perkusjon. – Jeg er heldig som har de gutta.

Ida er en opptatt artist for tiden. I disse dager sluttfører hun det nye albumet, samtidig som det er mye konsertaktivitet. Nye, foreløpig hemmelige prosjekter, er også på trappene, og fremtiden ser lys ut. Da hun nylig hadde konsertpremiere på «Reasons Why I Lie» i Levanger og publikum responderte med stormende applaus og kom bort til henne etter konserten og skrøt av det de hadde hørt, følte hun den gode anerkjennelsen enhver artist søker.

– Jeg skriver først og fremst sangene mine for meg selv, som en form for terapi, men fordi de betyr så mye for meg, vil de forhåpentligvis gjøre det for andre også. Derfor var det veldig hyggelig å få den responsen for den nye singlen da jeg spilte den live.

«Reasons Why I Lie» er ute fredag 8. september.

Tekst: Ida Jenshus, Kevin Salem, Øyvind Holm
Musikk: Ida Jenshus, Alexander Pettersen