Han Helge & Han Håkon x Morgan Sulele
Han Helge & Han Håkon x Morgan Sulele

Han Helge & Han Håkon teamer opp med Morgan Sulele

Han Helge & Han Håkon fra Alta teamer opp med Morgan Sulele, prinsen av sommerhits, for å gjøre høsten din litt lysere. Låten er basert på en joik Helge har joiket hele livet sitt når han er glad, som han innså at passer perfekt til å bli en partybanger. «Klare ikke stå» er ute fredag 27. oktober.

«Jeg og Håkon føler vi erobret Nord-Norge med vår forrige singel "Nord-Norge fest", og nå ville vi erobre søringan sitt land også. Da tenkte vi egentlig "okei, hvem er den største legenden av hits og bangers i sør? Sulele!!" vel, han svarte ikke, så kanskje vi måtte prøve noen andre. Men neida, etter 10 ubesvarte dms fant vi ut hvor han bodde og møtte opp utenfor døra med en boombox med låta på og spurte om han ikke plis kunne være med. Heldigvis anmeldte han oss ikke og digga låta, så da dro vi sammen i studio for å gjøre den ferdig <3» - Helge & Håkon

«Klare ikke stå» handler om en fuktig kveld på byen i Finnmark. En av de kveldene man har inntatt litt for mye alkohol og rett og slett ikke klarer å stå – noe både Helge & Håkon har opplevd på samefester i nord. Og de håper låten kan bringe nordlendingene og søringene litt mer sammen.

«Låta er en hyllest til alle festene i sameland som ender med allsang og joik i en lavvo. Her er alle invitert, enten du er same fra Alta eller sossegutt fra Bærum. Så i en tid hvor samer sitter utenfor stortinget og søringer har lyst på vindmøller så tenker vi at dette er en låt som kan bringe alle sammen. Enten ved å elske låta og innse at samer og søringer kan være venner eller ved å hate låta å tenke at søringer og samer egentlig er idioter begge to <3» - Helge & Håkon

Han Helge & Han Håkon debuterte med prosjektet de alltid har drømt om og slapp «Æ vil ha dæ nu» i mai. Du har sikkert sett dem på scenen i bandet NorthKid eller kreditert som produsenter og låtskrivere for artister som Victoria Nadine, Adrian Sellevoll, Synne Vo og Peder Elias. Men som Han Helge & Han Håkon lager de lett og humørfylt norsk pop som bare leverer god stemning, med innslag av synging på samisk og joiking for å hedre sine samiske røtter.

«Klare ikke stå» med Morgan Sulele er ute fredag 27. oktober.

Regions

Lisa Bjorheim