Matilda i duett med Melissa Horn

Matilda i duett med Melissa Horn

Matilda har gitt "Call Me By Your Name" ny språk-drakt, og fått med seg Melissa Horn i duetten som slippes fredag 14. oktober.

Som 17-åring og ganske fersk i faget møtte Matilda den kjent den svenske artisten og låtskriveren Melissa Horn. De fant umiddelbart tonen, og over tid har dette utviklet seg til et dypt vennskap.

«Hun har vært som en storesøster for meg i denne bransjen, og vi utveksler stadig låter med hverandre. I tillegg har det blitt en running joke oss imellom at jeg innimellom oversetter noen av hennes låter til engelsk og sender henne en lydfil eller videosnutt. Bare for moro skyld».

For Melissa skriver og synger kun på svensk, og fram til hun nylig slapp «Fri» – en spontan reaksjon på, og kommentar til, Pride-terroren – har Matilda kun skrevet og gitt ut låter på engelsk.

«Da Call Me By Your Name kom så traff den meg midt i hjertet og jeg gjorde med den som jeg hadde gjort før, oversatte et vers og sendte til Melissa. Forskjellen denne gangen var at hun ville ha hele. Og at hun synes jeg skulle gi den ut».

Verden sporet, som kjent, litt av en stund og det har derfor tatt noen år før det ble aktuelt for Matilda å gi den ut.

«Når det nå passet inn i planene å gi den ut så ville, kunne, jeg ikke gjøre det alene. Vi måtte gjør det sammen Melissa og jeg. Og selv om det tok litt overtalelse for å få Sveriges aller beste låtskriver og artist til å synge på engelsk, så var det verdt det.»

Definitivt. To av Nordens vakreste stemmer i duett på en låt som formelig svøper hjertet i bittersøt melankoli. «Call Me By Your Name» kommer med høstregnet, fredag 14. oktober.