Fredag 1. desember er "Møtested - en hyllest til Anne Grete Preus" tilgjengelig digitalt, på CD og vinyl.

«Møtested - en hyllest til Anne Grete Preus»

Anne Grete Preus var så mye mer enn en stor artist, musiker, komponist og tekstforfatter. Hun var et forbilde, som med sin inderlighet og klokskap beveget og inspirerte på tvers av generasjoner. Hun var skarp, spørrende, engasjerende og inspirerende helt fram til sin død 25. august 2019.

Anne Grete viste en enorm nysgjerrighet overfor livet, og var kanskje overraskende åpen for å lytte til og lære om nye artister, ny musikk og ny teknologi. Fay Wildhagen og Anne Grete fant umiddelbart tonen og var nære venner de siste 5-6 årene Anne Grete levde.

Det var derfor naturlig at Fay, som artist og produsent, ble del av dette hyllest-prosjektet, igangsatt av Anne Gretes mangeårige venner og samarbeidspartnere Terje Pedersen og Rune Lem. De ønsket at «Møtested» skulle si noe om hvem Anne Grete var som låtskriver og artist. At det kunne introdusere henne for nye lyttere, samtidig som at hennes eksisterende publikum fikk en ny opplevelse av kjente låter. Og slik har det blitt.

Det er utrolig mye som skal klaffe med et prosjekt som dette. Selv når alle raust byr på seg selv og sin tid er det mye logistikk som man må passe for at kreativiteten skal få rom. Der har Terje vært en usedvanlig fleksibel bauta for Ane Brun, Daniela Reyes, Emilie Christensen, Frida Ånnevik, Marit Larsen, Odd Nordstoga, Ole Paus, SKAAR, Tuva Syvertsen og Fay selv.

Og, sammen med Fay er det Darling West som med sin briljante allsidighet og musikalske dyktighet binder det hele sammen. Foruten Emilie Christensen sin versjon av «Ro meg over», som ble spilt inn allerede i 2017, er alle låtene produsert av Fay Wildhagen i Propeller Studio i 2023.

Som Anne Grete selv sa det i låten «Åndelig matematikk» - ekte saker vokser, når de deles med fler – så det er all grunn til å tro at hun ville frydet seg over denne samlingen tolkninger.

Frida Ånnevik gjør «Vrimmel» fra albumet ved samme navn utgitt i 1996.
Tuva Syvertsen gjør «Fryd» fra albumet «Lav sol, høy himmel» utgitt i 1989.
Odd Nordstoga gjør «Jeg er en by» fra albumet «Lav sol, høy himmel» utgitt i 1989.
Fay Wildhagen gjør «Fylt av min kjærlighet» fra albumet «Nesten alene» utgitt i 2009.
Emilie Christensen gjør «Ro meg over» fra albumet «Lav sol, høy himmel» utgitt i 1989.
Ole Paus gjør «Ti bud til en ung mann som vil frem i verden» fra «Fullmåne» utgitt i 1988.
SKAAR og Fay Wildhagen gjør «Når himmelen faller ned» fra samlealbumet «Mosaikk – 16 biter» utgitt i 1998.
Ane Brun gjør «Månens elev» fra albumet «Millimeter» utgitt i 1994.
Marit Larsen gjør «Amatør» fra albumet «Alfabet» utgitt i 2001.
Daniela Reyes gjør «Kameleon II» fra Veslefrikk-albumet «Kameleon» utgitt i 1981.

«Møtested - en hyllest til Anne Grete Preus» er tilgjengelig digitalt, på CD og vinyl fra fredag 1. desember.

Eline Darki

Drabant Music +47 988 98 882