Personlig fra pop-kometen Peder Elias

Personlig fra pop-kometen Peder Elias

Peder Elias har brukt egen og andre skillsmissebarns erfaringer som inspirasjon for sin aller mest personlige låt til nå; «Tell A Son». Ute fredag 11. november.

Trønderen Peder Elias Eriksrud Kjørholt er artist og låtskriver med suksess i hjemlandet og stjernestatus på den andre siden av kloden. Den talentfulle 25-åringen er inspirert av sin egen og andres opplevelse av å være skilsmissebarn i sin mest personlige låt til nå, «Tell A Son».

Når den slippes fredag 11. november, har Peder Elias bare så vidt landet – helt bokstavelig talt – etter over en måned i Sør-Korea. Der har han spilt på en av landets aller største festivaler, gjort to egne konserter samt opptrådt under Norway Day i regi av den norske ambassaden. Han har blitt intervjuet av ledende medier, blant annet de prestisjetunge magasinene Rolling Stone og GQ, og han har opptrådt på landets aller mest populære TV-show, samt i forbindelse med prisutdelingen Genie Awards.

Det lille landet som har trykket Peder Elias til sitt bryst har det sjette største musikkmarkedet i hele verden, med K-pop som statlig støttet eksportvare. Hjemme i Norge har han, siden debuten i 2018, blitt listet på riksdekkende radio med alle utgivelser, fått opptre på P3, Lindmo, VG-lista og Norway Cup hvor det å få delta, og score mål, i kjendiskampen en soleklar bonus for en som elsker fotball så høyt som Peder gjør.

Men eventyret i Asia startet egentlig da alt annet stoppet opp. For under pandemien viste det seg at musikk ikke bryr seg om landegrenser, og etter at han brått fikk en del oppmerksomhet fra Koreanske musikkelskere har Peder Elias og teamene hans i Norge og Sør-Korea gjort en formidabel jobb slik at han etter «Bonfire», som lå to år på hitlistene, har fått hits også med låter som «Loving You Girl», «Favorite Regret», «Good For You», «Best Friend» og «When I’m Still Getting Over You».

Og det er ikke bare Sør-Korea som har oppdaget Peder Elias fra Trondheim, låtene hans har også fått gull eller platina-sertifiseringer i land som Sverige, Kina og Taiwan. Og publikum i land som Indonesia, Filipinene og Japan har også begynt å lytte til nordmannen, kanskje som et direkte resultat av at BTS-medlemmet Jungkook helt uoppfordret ga Peder Elias en shoutout på Instagram.

Debutalbumet «Love & Loneliness» er sertifisert til gull i Taiwan, og hele seks(!) ganger platina i Sør-Korea, og til nå har låtene hans strømmet snart en halv milliard ganger på de ulike tjenestene som finnes i tillegg til Spotify. Det er rett og slett et vanvittig spennende første kapittel i historien, eller kanskje eventyret, om en talentfull og arbeidsom artist og popmusikk som et språk som kan bli forstått over hele verden.

På «Tell A Son», skrevet sammen med Synne Vorkinn og Tormod Løkling, viser Peder Elias igjen at det fint lar seg gjøre å kombinere budskap med dybde og pop-teft, og den kan strømmes fra Trondheim til Tokyo fra og med fredag 11. november.