Stig Brenner slipper EP-en «Det var aldri meg»

Stig Brenner slipper EP-en «Det var aldri meg»

Stig Brenner slipper EP-en «Det var aldri meg».

For det var aldri Stig på singelcoverne. Det var heller ikke Stig på de siste pressebildene, i de siste intervjuene eller i sosiale medier.

Stig Brenner er ikke Unge Ferrari lenger. Unge Ferrari var én midlertidig følelse, og en tydelig definert svart-hvit karakter det var lett å plassere i en boks.

«Jeg blir fortsatt kontaktet av medier og folk som spør etter Unge Ferrari, over to år etter jeg byttet navn. Det virker som om journalister ikke har tid til å google folk lenger, eller at vi har blitt litt desperate etter ekstreme karakterer. Jeg har mange ganger tenkt på om noen hadde merket det om vi bare kledde ut en fyr og sendte «Unge Ferrari», som ikke finnes lenger.» - forteller Stig Brenner.

I motsetning til Unge Ferrari er Stig Brenner et helt menneske, som glir inn og ut av mange ulike karakterer, med mange forskjellige følelser.

Men det holder ikke lenger å bare være seg selv.

«Jeg føler meg hele tiden litt pushet til å være en mer ekstrem karakter, som leverer onelinere i media eller lager overdrevne videoer på TikTok for å få oppmerksomhet. Jeg vet mange andre artister føler på det samme, og man har jo alltid måttet det til en viss grad, men det har kommet til et punkt hvor jeg føler det blir falskt, stjeler tid og går utover kvaliteten på musikken.» - fortsetter Stig.

For å bevise dette, har Stig Brenner ved bruk av look-alikes, karakterbygging, merch og svevende budskap i kommunikasjon, intervjuer og presseskriv gjennom utgivelsesperioden skapt snakk både blant fansen og i diverse kommentarfelt. Det sirkulerte også en video i sosiale medier av en look-alike som kranglet åpenlyst med en butikkansatt utenfor en butikk, et stunt som mange var sikre på at var ekte.

«Det holder ikke lenger å være et helt balansert menneske med flere sider om man skal få en overskrift med nok klikk» - legger Stig til.

På EP-en finner vi nye «Ment for hverandre», en låt der Stig tar opp spørsmålene: «Når et valg som liksom er riktig å ta føles altfor feil, er det da rett? Hvorfor skal vi skilles hvis ingen av oss egentlig vil, og vi bare tror det er det riktige å gjøre?».

Videre finner vi den nye «Tåre på ditt kinn», som tar opp symbolikken i at dørmatten er en slags svamp som fanger opp smerten vår, men at forbi dørmatten og inne i stuen er det varmt og trygt.

«Det er lov å være lei seg, men vi har alle godt av å legge det litt fra oss fra tid til annen. Kanskje man kan la den ligge der evig, eller kanskje den smerten er en så stor del av hvem vi er at den fester seg på oss i det vi kommer ut av døren igjen. Men en liten time-out fra selvpining er det jeg forhåpentligvis kan tilby deg. En liten pause der vi later som vi har det perfekt»

Vi finner også «For godt til å være sant» og «Bare mellom oss» med svenske Newkid, der Stig hyret inn en look-alike kledd i rosa pels, som skrev presseskrivet i diktform, svarte svevende i intervjuer og delte horoskoper og ufoer på Instagram.

På EP-ens første singel «Har du glemt meg?», sampler Stig sin egen låt «Edward Saksehånd». Singelcoveret mange medier trodde var AI-generert, er egentlig Stig sitt bilde blandet med en look-alike. I tillegg rantet han mot plateselskap og management i sosiale medier og lanserte, ganske cocky, en parfyme med egen kroppslukt.

«Om jeg uansett skal være en karakter, kan jeg like gjerne sende noen andre. Hvem vet egentlig hva eller hvem som er ekte idag?» - avslutter Stig.

«Det var aldri meg» er ute fredag 20.oktober.

---

EP-en er skrevet og laget sammen med NORA Collective-produsentene Filip Kollsete, Benjie og Marcel Basima, svenskene Pontus Persson, John Alexis, Carl-Phillip Ström og Hampus Bergh, og har låtskriverbidrag fra blant annet Magnus Clausen og stjerneskuddet Hillari.

Med dobbeltsingelen «Ikke ment for hverandre» og «Tåre på̊ ditt kinn», fullfører Stig Brenner dermed låtsamlingen «Det var aldri meg», og gleder seg til å ta med seg de ferske låtene når han i november legger ut på Norgesturné.