Hva kryper i ditt hjem denne vinteren?

Det nye Sony α7R II kamera med ultrahøy oppløsning kommer tett på insektene og avslører en hemmelig verden av små leietakere.

• Topp ti hverdagskryp og insekter som lever i ditt hjem denne vinteren er blant annet edderkopper, saksedyr og møll.
  • En utrolig fotoserie viser ekstreme nærbilder av noen av de minste skapninger hjemme hos deg – alt er mulig med ultrahøy oppløsning fra Sony α7R II kombinert med 90mm Sony Macro Objektiv og et makrofilter.

De slående bildene er en del av bildeserien 'Hidden World of Bugs and Insects', tatt av fotograf Mikael Buck, som ønsket å utforske en usynlig verden.

Motiver tatt på nært hold ved hjelp av Sony α7R II kombinert med et 90mm Sony Macro Objektiv og et makrofilter, gir utrolig detaljerte bilder.Sonys bildeserie 'Hidden World of Bugs og Insects' er tatt med Sony α7R II. Bildeserien viser oss skjønnheten hos de mest vanlige småkrypene som vi alle deler våre hjem med - for eksempel husedderkopper, skrukketroll og marihøner.

Kameraets høye oppløsning sammen med makroobjektivet gir eksepsjonell skarphet, detaljer og en kompleksitet til bildene av de bittesmå leieboerne i våre hus og leiligheter. Du kommer så nære at du vil oppleve det nærmest "utenomjordiske" utseendet til insektene som lever rundt oss.

På grunn av objektivets avanserte forstørrelsesevne og kameraets 42,4 megapiksler sensor, vil du kunne se detaljer som normalt ikke er synlige for det blotte øye. Motiver kommer nærmere og du vil oppleve de fantastiske detaljene i Gulløynenes (Chrysopidae) intrikate vinger og sammensatte øyne, saksedyrets særegne klyper, det rustning-lignende skallet til Skrukketrollet og de hårete beina på husedderkoppen.

Veldedighetsorganisasjonen Buglife jobber med bevaring av kryp og insekter. De har identifisert ti gjester du kan holde et øye med denne vinteren:

1. Husedderkopp (Tegenaria species)
  2. Saksedyr (Forficula auricularia)
  3. Admiral (Sommerfugl) (Vanessa atalanta)
  4. Vintergulløyne (Chrysoperla carnea)
  5. Spyflue (Calliphora vomitoria)
  6. Klesmøll (Tineola bisselliella)
  7. Sjuprikket marihøne (Coccinella septempunctata)
  8. Sølvkre (Lepisma saccharina)
  9. Skrukketroll (Oniscus asellus)
  10. Pholcidae (edderkopp) (Pholcus phalangioides)

- Insekter og kryp blir ofte betraktet som skadedyr, og er ikke anerkjent for den svært viktige økologiske rolle de spiller. Sonys bildeserie 'Hidden World of Bugs og Insects' gir oss mulighet til å komme tett og personlig med nesten fremmede ansikter som ikke kan sees med det blotte øye. De utrolige detaljer som er fanget i bildet serien avslører hvor storslåtte og vakre insektene og smådyrene virkelig er, sier Vanessa Amaral-Rogers i Buglife

Hun legger til: Disse fascinerende skapningene er noen av de vanligste artene som finnes i vårt hjem i løpet av vinteren, og noen av de mest interessante. Den kalde sesongen kan være spesielt tøff for småkryp og insekter som er avhengige av varmen fra solen for å leve. Som et resultat, er det ikke uvanlig at de flytter inn. Noen kan også bli funnet dvale i roligere deler av huset som loftet eller verandaen. For eksempel marihøner kan bli funnet i tusentall når de finner et sted å være i dvalemodus i. I europeiske land som Norge, representerer disse dyrene bare en brøkdel av det fantastiske mangfoldet som finnes rundt oss. "

Som vist i fotoserien, passer α7R II kameraet både for hobbyfotografer og profesjonelle fotografer. Kameraet gir deg mulighet til å komme tett og personlig på dine undersåtter, og sikrer de små portrettene i skarpt fokus.

Med verdens første bakbelyste fullformat sensor, leverer kameraet høy oppløsning, høy lysfølsomhet og høyhastighets autofokus respons opptil 40% raskere enn den første α7R-modellen, takket være den nye 399 punkters fase-autofokus. Det nye α7R II kan fotografere og ta opp video i 4k i flere formater, inkludert Super 35mm og full-frame format, som verdens første digitale kamera.

Kameraet er skreddersydd for makrobilder og portretter. 90mm Sony Macro objektivetleverer en imponerende klarhet and en jevn defokusert bakgrunn – for å gi detaljerte og skarpe bilder i fokus.

• Foto, fotografering

• a7r ii
  • foto

Sony er en verdensledende produsent innenfor lyd, video, spill, kommunikasjons- og informasjonsteknologiske produkter for både forbrukere og profesjonelle. Med sin musikk-, bilde-, dataunderholdning- og online-virksomhet, er Sony unikt posisjonert til å være det ledende elektronikk- og underholdningsselskapet i verden. Sony registrerte en årlig omsetning på ca. 68 milliarder dollar for regnskapsåret som endte 31. mars 2015. For mer informasjon om Sony, vennligst besøk www.sony.net