​Krigsskolen innoverer med hologramteknologi

Den nyåpnede nyskapingsarenaen Digilab var åstedet for et intenst innovasjonsmøte mellom Krigsskolen Innovasjon, Microsoft og Sopra Steria.

I forrige uke troppet mannskap fra Krigsskolen opp på Sopra Sterias hovedkvarter i Posthuset, Oslo. Målet var å lære mest mulig om Microsoft HoloLens og hvordan «mixed reality»-hologrammer kan effektivisere og trygge Forsvarets operasjoner.

Gjennom en hel dag arbeidet personer fra Forsvarets simulerings-, undervisnings-, FoU- og innovasjonsmiljø, med blant annet Krigsskolen, FFI, FMA, Forsvarets høyskole, Sjøkrigsskolen og Norwegian Battle Lab & Experimentation (NOBLE) tett sammen med spesialister fra Sopra Steria og Microsoft. Gjennom teknologitesting, workshops og faglige diskusjoner ble det avdekket en rekke mulige bruksområder for HoloLens-teknologi i forsvarssammenheng.

Blant annet kan hologramteknologien tenkes å kunne brukes i forbindelse med militære øvelser, til utdanning og simulering, til vedlikehold og reparasjoner, i kjøretøyer samt til formidling av ekspertbistand i krigs- og krisesituasjoner. Mulige verdier for Forsvaret er tidsbesparelser og effektivisering, bedre operativ forståelse og større trygghet.

Sopra Steria har jobbet tett med Forsvaret i over ti år, og har gjennom denne tiden bygget opp solid ekspertise i forsvarssektor. Selskapet er dessuten den første i Norge som har fått tilgang til den innovative hologramteknologien Microsoft HoloLens.

• Vitenskap, teknikk

• forsvar