​Lillian Røstad: For tredje gang kåret til en av Norges fremste tech-kvinner

Sopra Sterias leder for Cyber Security Advisory, Lillian Røstad, er for tredje år på rad på listen over Norges 50 fremste tech-kvinner i norsk næringsliv.

NHO-foreningen Abelia og tech-nettverket ODA står bak kåringen der formålet er å øke andelen kvinner som jobber med teknologi og ledelse i næringslivet. Kåringen foregikk på Næringslivets hus i Oslo og statsminister Erna Solberg holdt tale under arrangementet.

– Dette er svært fortjent. Lillian spiller en nøkkelrolle i Sopra Steria, ettersom sikkerhet gjennomsyrer alle aspekter av det vi jobber med. Vi er stolte av den anerkjennelsen hun får år etter år – som en av de fremste fagpersonene innen sitt fag i Norge. Samtidig vil vi gratulere alle som havnet på listen over årets tech-kvinner, sier Solfrid Skilbrigt, HR- og strategidirektør for Sopra Steria i Skandinavia.

Sikkerhet gjelder alle
I Sopra Steria leder Røstad fellessatsingen på informasjonssikkerhet/Cybersec, og var i det regjeringensoppnevnte IKT-sikkerhetsutvalg (Holte-utvalget) som leverte sin NOU (Norges offentlige utredninger) i desember 2018. Hun er svært glad for anerkjennelsen som kommer med denne listen:

– Det fagområdet jeg operer i er så utrolig viktig, og det å havne på denne listen gjør at jeg får en anerkjennelse av «impact»-faktoren man har. Jo flere vi kan nå ut til med kunnskap om sikkerhet, jo bedre er det. Sikkerhet er noe som gjelder alle, sier Røstad.

Hun er opptatt av at informasjonssikkerhet blir et stadig mer samfunnsrelevant tema. Teknologien må fungere, ettersom de fleste aspekter av samfunnet, som infrastruktur, vann, strøm og kommunikasjon nå styres av IT.

– Før var det slik at om du ville påvirke drikkevannet til Oslo, så måtte du fysisk finne reservene. I dag kan du sitte i et land langt borte og gjøre det samme. Alt henger sammen med teknologi, og det gjør at sikkerhet må være med i alle ledd, sier hun.

Les også: Sopra Steria får digital transformasjonspris

Imponerende merittliste
Røstad vil heller ikke stikke under en stol at selv om sikkerhet er viktig, så er det også veldig gøy. Hackeren i henne er der fortsatt – og hun synes det er veldig morsomt å tenke som en angriper.

– Det handler om å ha et «mindset» der du ser på ting som kan gå galt. Hvordan kan du manipulere denne løsningen? Sikkerhet handler om kvalitet og robushet, sier Røstad som har en imponerende merittliste innen faget.

I tillegg til jobben i Sopra Steria har Lillian Røstad frem til desember i fjor vært i Regjeringens sikkerhetsutvalg for IKT og hun er styreleder for Norsk Informasjonssikkerhetsforum (ISF), samt førsteamanuensis ved Universitet i Oslo. Tidligere var hun sikkerhetssjef i Lånekassen gjennom deres digitale transformasjon, hun har vært forsker i sikkerhetsgruppen til SINTEF IKT og hun har bygget opp statens kompetansemiljø for informasjonssikkerhet i Difi. Hun har også vært med å etablere det som i dag er Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

• Vitenskap, teknikk