​Mottok Kompetanseprisen 2016: – Sopra Steria best på kompetanse

Konsulentselskapet Sopra Steria mottok Kompetanseprisen 2016 under Kompetansedagene til HR Norge i dag.

– Sopra Steria er en organisasjon som har jobbet systematisk og målrettet med kompetanseutvikling i mer enn 15 år, og som er flinke til å høste fruktene av denne langsiktige strategien og innsatsen. Deres administrerende direktør, Kjell Rusti, er fanebærer for kompetanseutvikling i hele selskapet, sier Hans Olav Næss, styremedlem i HR Norge og komitéleder for Kompetanseprisen.

For Hilde Solberg Holm, som leder arbeidet med kompetanseutvikling i Sopra Steria Skandinavia, er prisen en bekreftelse på at selskapet jobber riktig med kompetanse. Sammen med HR-direktør Solfrid Skilbrigt tok hun imot prisen på vegne av Sopra Steria på Kompetansedagene, Norges største konferanse innen kompetanse, organisasjonsutvikling og opplæring.

Økosystem for læring
– Mye av hemmeligheten vår er selskapets økosystem for læring, som omfatter alt fra utviklingsprogrammer, kurs og lyntaler, til mentoring og medlemskap i faglige forum og sosiale nettverk. Om lag 70 prosent av en medarbeiders læring skjer på arenaer som ikke er formelle, sier Solberg Holm.

Mye innsats legges ned i å gi de ansatte utfordrende oppgaver og utvidede roller i prosjekter.

– Selskapets mantra er «Power of Sharing». Vi tror på at kunnskapsoverføring mellom medarbeidere, ledere og kunder ikke bare løfter selskapet, men alle enkeltindivider involvert, sier Solberg Holm.

I løpet av åtte år har Sopra Steria firedoblet antall ansatte, samtidig som konsulentselskapet hvert år har levert overskudd. Nå er en ny rekrutteringskampanje på trappene, og ytterligere 200 nye medarbeidere skal på plass innen årsskiftet.

– Vi skal ha de beste hodene, og her er konkurransen knallhard. Våre medarbeidere kunne fått jobb på dagen hos våre konkurrenter. Å jobbe i Sopra Steria er altså et aktivt valg som hver medarbeider tar. Vi vet at kompetanseutvikling er en viktig grunn til at mange velger å jobbe hos oss, sier Solberg Holm.

En rekke priser til Sopra Steria
I en uavhengig undersøkelse gjennomført av Great Place to Work kommer det fram at nesten 90 prosent av Sopra Steria-ansatte føler de får gode muligheter til å utvikle kompetansen sin i selskapet.

Kompetanseprisen føyer seg inn i rekken av utmerkelser Sopra Steria har mottatt i Norge de siste månedene. I april ble selskapet utropt til «Årets klatrer» i Universums kåring av studentenes drømmearbeidsgiver. I mars kom Sopra Steria på andreplass i den årlige kåringen til Great Place to Work Institute. De siste ni årene har Sopra Steria figurert på topp ti-listen i denne kåringen.

• great place to work
  • utdanning
  • kompetanse
  • ledelse
  • konsulent
  • it
  • hr

Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap som tilbyr en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer innen digitalisering. Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje. Selskapet har 38 000 medarbeidere i 20 land, og hadde omsetning på 34 milliarder kroner i 2015.

I Skandinavia sørger 1300 medarbeidere for en årlig omsetning på 1,8 milliarder kroner.