​Sopra Steria blant Norges mest attraktive arbeidsgivere

Konsulentselskapet Sopra Steria stiger i attraktivitet i en omfattende måling blant nesten 11 000 høyutdannede yrkesaktive.

Prisen «Årets klatrer 2017» ble overrakt Sopra Steria onsdag kveld under Universum Awards. Med det er også Sopra Steria ranket blant de ti mest populære arbeidsgiverne i Norge innen IT.

Satser på ansvar og deling
– Dette er en utmerkelse vi setter høyt. Vi jobber mye med utvikling av våre medarbeidere, blant annet gjennom å gi utfordrende oppgaver og utvidede roller i prosjekter. Vi har også etablert en levedyktig delekultur på tvers av selskapet, sier Solfrid Skilbrigt, HR-direktør for Sopra Steria i Skandinavia.

Hvert år kårer Universum landets mest attraktive arbeidsgivere, basert på preferansene til 10 743 økonomer, ingeniører, jurister, humanister og IT-folk. Som «Årets klatrer» hopper Sopra Steria 14 plasser opp på listen over de mest populære arbeidsgiverne i IT-seksjonen i målingen.

Les også: Konsulentbransjens ærespris til Kjell Rusti

UTVIKLING: Solfrid Skilbrigt, HR-direktør for Sopra Steria, tror at kontinuerlig utvikling av deres medarbeidere er en av grunnene til at selskapet ranker høyt.

Karrierelang læring
Det siste året har Sopra Steria ansatt over 200 nye medarbeidere i Norge. Derfor er Solfrid Skilbrigt og hennes HR-kolleger alltid på vakt etter tegn på voksesmerter.

– Faglig og personlig utvikling er nøkkelen til å skape engasjement, trivsel og lojalitet på jobb. Mantraet vårt er at ansatte aldri slutter å lære. Derfor har medarbeiderutvikling høy prioritet hos alle med lederansvar hos oss. Vi har et unikt økosystem for læring, som omfatter alt fra utviklingsprogrammer, kurs og lyntaler, til mentoring og medlemskap i faglige forum og sosiale nettverk, sier Skilbrigt.

Les også: Sopra Steria vinner Oda-Prisen for sitt arbeid for kvinner innen IT

Attraktive ansatte
I tillegg til en rekke formelle programmer og tiltak, legges det også vekt på nettverksbygging og kollegialt samvær på tvers av avdelinger og fagområder i selskapet med 1300 medarbeidere i Norge.

– Våre medarbeidere er blant de aller beste innenfor sine fagfelt. De kunne fått jobb på dagen hos våre konkurrenter. Å være i Sopra Steria er altså et aktivt valg som hver medarbeider tar. Derfor er det så viktig for oss å være blant landets mest attraktive arbeidsplasser, sier Skilbrigt.

Tidligere i år ble Sopra Steria kåret til Norges aller beste arbeidsplass av analyseinstituttet Great Place To Work. I fjor fikk Sopra Steria utmerkelsen «Årets klatrer» i Universums studentundersøkelse.

MOTTOK PRISEN: Recruitment & Employer Brand Manager, Pie Haug mottok prisen for Sopra Steria. Foto: Universum

Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap med en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer innen digitalisering. Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje. Selskapet har 40 000 medarbeidere i 20 land, og hadde en omsetning på € 3,7 milliarder i 2016.

I Skandinavia sørger 1300 medarbeidere for en årlig omsetning på 1,8 milliarder kroner