Søsken skilles i norske fosterhjem

I Norge skilles seks av ti søsken fra hverandre når de plasseres i fosterhjem. Det viser årets søskenbarometer fra SOS-barnebyer.

­Barn har rett til å vokse opp sammen med sine søsken. Denne retten følger av FNs barnekonvensjon, og er også presisert i FNs retningslinjer for alternativ omsorg. Likevel viser årets søskenbarometer fra SOS-barnebyer at seks av ti søsken fortsatt skilles fra hverandre når de plasseres i fosterhjem i Norge.

– Regjeringen har nå gjentatte ganger lovet å sikre at søsken kan vokse opp sammen i fosterhjem. Likevel har vi sett lite til de konkrete tiltakene, sier Sissel Aarak, som er leder for nasjonale programmer i SOS-barnebyer Norge.

Med oss hele livet

Søsken er med oss hele livet. Derfor kan forholdet til søsken ofte være viktigere enn forholdet til foreldre, ektefeller og annen familie. Forholdet til ens søsken er med på å utvikle trygghet, omsorgsfølelse, identitet og selvkontroll.

I enkelte situasjoner vil det være gode grunner til å la søsken fra et ustabilt hjem vokse opp hver for seg, men i de fleste tilfeller er det et mål å la søsknene vokse opp sammen.

– Når søsknene selv blir spurt, svarer en stor andel at de ønsker å vokse opp sammen. Da er det opp til samfunnet å sørge for at det lar seg gjøre, sier Aarak.

Ingen endring siden 2013

Årets søskenbarometer viser at ingenting er skjedd for søsken i fosterhjem de siste tre årene. Forrige søskenbarometer kom i 2013, og ga samme resultat.

Det kan være flere årsaker til at søsken skilles fra hverandre i fosterhjem, men den viktigste er at det er vanskelig å finne fosterhjem som er i stand til å ta imot flere barn. Nå krever SOS-barnebyer at fosterfamilier som tar imot søskengrupper får ekstra støtte og oppfølging.

– Å ha omsorgen for flere barn er krevende, og dersom fosterforeldre skal være villige til påta seg en slik oppgave, må hjemmet få gode rammer med tett og tilrettelagt hjelp og faglig veiledning, sier Aarak.

Svar fra 189 kommuner

Undersøkelsen ble gjennomført i mai og juni i år av opinionsbyrået Ipsos, som kontaktet barnevernsledere i alle landets kommuner. Mange kommuner samarbeider om barnevernstjenesten, og det var totalt 299 barnevernsledere som ble bedt om å svare på SOS-barnebyers spørsmål. 126 av barnevernslederne har svart på undersøkelsen, noe som gir en svarprosent på 42 %. De 126 barnevernslederne har ansvaret for totalt 189 kommuner/bydeler.

Antall svar (tilsvarende kommuner/ bydeler)Svar- prosentHvor mange barn totalt har din kommune i fosterhjem i dag?Hvor mange barn har ett eller flere søsken i samme fosterhjem?Hvor mange barn har ett eller flere søsken i et annet fosterhjem?Andel barn med søsken i et annet fosterhjem:
Norge126 (189)424403853113857,2 %
Østlandet35 (42)30 149427930752,4 %
Sørlandet3 (9)23 114307170,3 %
Vestlandet37 (46)56 130823133058,8 %
Midt-Norge22 (45)50 84519329560,5 %
Nord-Norge29 (47)50 64212013552,9 %

Krever tiltak

I Norge finnes det lite forskning på forholdene for søsken i barnevernet. Det finnes ikke engang offentlig statistikk over hvor mange fosterbarn som har søsken plassert i et annet fosterhjem enn der de selv bor. Dette er opplysninger SOS-barnebyer selv har måttet samle inn fra barnevernsledere i norske kommuner.

– Tiden er over for løfter og gode ambisjoner. Nå trengs det konkrete tiltak for søsken i barnevernet, sier Sissel Aarak.

Hun har fire krav til regjeringen:

1. Sørg for at søskenplasseringer alltid utløser ekstra støtte og oppfølging for fosterfamiliene.
  2. Lag konkrete retningslinjer for plassering av søsken og for oppfølging av søsken i barnevernet.
  3. Innfør en plikt til alltid å kartlegge om det er søsken i familien.
  4. Sørg for at eventuell splitting av søsken alltid begrunnes ut fra hensyn til barnets beste.

• Politikk

• barnevern/fosterhjem