©VisitValencia

Kom i julestemning i spanske Valencia

I år som hvert år er Plaza del Ayuntamiento (Rådhusplassen) hjertet i Valencias julefeiring. Valencia er Spanias tredje største by og du finner den like nord for Alicante. Fra 24. november til 7. januar braker julefeiringen løs og både skøytebanen og karusellen våkner til liv.

Hva er det som gjør julen i Valencia ekstra spesiell? De håndlagde julekrybbene som er satt opp rundt i byen er uten tvil noen av høydepunktene. Blant de mest bemerkelsesverdige, er krybben i rådhusets krystallhall. Denne har mer enn 300 figurer, 250 dyr og 400 håndlagde tilbehør. På Plaza de la Reina kan du se figurer i naturlig størrelse laget av Gremio de Artistas Falleros (Fallas-kunstnernes laug), og på keramikkmuseet kan du se byens eldste kunstverk fra 1700-tallet.

En annen unik begivenhet i Valencia er Cant de la Sibil.la, et paraliturgisk drama som fremføres som opptakt til julen. Denne tradisjonen, som ble iverksatt av Jakob I av Aragon etter at byen ble erobret i Middelalderen, finner sted hvert år i katedralen i Valencia og forteller om Kristi fødsel.

©VisitValencia

Finn den beste gaven blant valenciansk håndverk og gastronomi

Gå på oppdagelsesferd i byen og finn de mest originale gavene. Hva med valenciansk håndverk eller gastronomiske godbiter under juletreet i år? Gourmethjørner kan friste med en liten matbit mellom slagene. Disse er spredt over hele byen og ofte på sentrale steder som Central Market, Mercado de Colón, Tapinería og i nabolag som Ruzufa og El Carmen. Valencias julemarked, som ligger i idrettsområdet ved Colegio San Antonio Abad, byr på sirkusforestilling, skøytebane, foodtrucks og håndverksgastronomi. Gøy for både store og små.

For unike gaveideer, kan du handle signatursjokolader fra Utopick eller deilige trøfler fra Trufas Martinez. Butikken La Postalera tilbyr originale og unike gaver, og de som ønsker å skåle inn det nye året, kan kjøpe cava fra opprinnelsesområdet Requena eller viner fra D.O. Utiel-Requena eller D.O. Valencia. Den 120 år gamle butikken, Original CV, gir deg muligheten til å fylle opp spiskammeret med de fineste "Made in Valencia"-delikatesser.

©VisitValencia

Julemusikk og show for enhver smak

I juledagene er det underholdning som står i fokus - enten det er musikk, teater eller en mengde kulturelle arrangementer for enhver smak. Fra livlige musikaler, sirkusforestillinger og verdens største hoppeslott for de minste, til ballett og klassiske forestillinger som nyttårskonsertene i Palacio de Congresos eller det nyrenoverte Palau de la Música.

For å ta avskjed med året og ønske 2024 velkommen med stil, vil nyttårsfeiringen finne sted på rådhusplassen med et blendende lysshow og levende musikk. Fra kl. 22.00 til 01.30 vil valencianske DJ-er innta scenen med pauser for klokkespillet. Ved inngangen til det nye året innleder Valencia festlighetene med fire fyrverkerier fra forskjellige steder i byen: Rådhuset, Turia-hagen, i nærheten av busstasjonen, ved Serranos-tårnene og City of Arts and Sciences.