Spanias Turistkontor stakk av med gjev pris på Grand Travel Award

Spanias Turistkontor stakk av med gjev pris på Grand Travel Award

I går kveld var det endelig tid igjen for Grand Travel Award, Norges største glamfest for å blant annet kåre nordmenns favorittdestinasjoner. Arrangementet på Wallmans Salonger i Oslo var fullbooket, og det var stinn brakke og høy stemning blant feststemte reiselivskolleger fra hele landet.

Siden 1995 har prisutdelingen som arrangeres av Travel News, vært med på å kastet heder og ære over reiselivsrelaterte bedrifter i Norge. I år deltok nesten 1000 reiselivsansatte i avstemningen.

I kategorien "Beste utenlandske Turistkontor" stakk det Spanske Turistkontoret i Norge av med den gjeve prisen. Anerkjennelsen ble mottatt av presseansvarlig Karen Sant samt markedsansvarlig Trine Pedersen.

Det Spanske Stats Turistbyrå, som det dengang het, så dagens lys den 1. mai 1964. Kontoret ble åpnet samtidig som de spanske turisktontorene i Helsinki og København. Kontoret i Stockholm hadde da allerede eksistert noen år, og frem til da fungert som hovedkontor for de skandinaviske land.

Men i 1964 ble det iverksatt en plan fra hovedkontoret i Madrid om i større grad å satse på det nordiske markedet, og beslutningen om å åpne flere kontorer ble tatt.

Spanias Turistkontor hadde sin første beliggenhet i Stortingsgata 10, og åpningen av kontoret ble feiret med brask og bram. Viseministeren i Spania var til stede samt en delegasjon fra den spanske turistnæringen, norsk presse, norske reisebyråer og turoperatører.

Kontoret har opp gjennom disse 59 årene observert nedleggelse og sentralisering av kontorene til mange av sine konkurrerende destinasjoner, men det spanske turistkontoret i Norge står last og brast. Til neste år feirer vi 60 år til lands og det gleder oss at vi går inn i dette sekstiende året med slik en hyllest fra reisebransjen samtidig som vi kan vise til statistikker hvor Spania troner på toppen som nordmenns favorittreisemål.

Vi på det spanske turistkontoret ønsker med dette å benytte anledningen til å takke alle i bransjen som stemte oss frem i går og vi ser frem til 59 nye år med nært samarbeid, morsomme og lærerike studieturer, nyttige faglige presentasjoner samt hyggelige treff.

Hilsen Juan Francisco, Karen, José, Natalia og Trine.