Kanariøyene dekker ekstra utgifter for øygruppas turister forårsaket av Covid-19 smitte.

Pressemelding -

​Kanariøyenest dekker alle utgiftene relatert til Covid-19- smitte for øyas turister.

Turistdepartementet og AXA Spania vil med dette formidle at denne forsikringen gjør en reise til øygruppa enda tryggere.

Departementet for reiseliv, industri og handel på Kanariøyene har inngått en avtale med AXA Spain om tegning av en reiseforsikring som omfavner alle turister som reiser til øyene, både utenlandske og nasjonale. Forsikringen dekker også forlenget opphold som kan bli nødvendig på grunn av karantenebestemmelser.

Avtalen ble undertegnet av den regionale turistministeren Yaiza Castilla på Kanariøyene og en representant for forsikringsselskapet AXA Seguros.

Kanariøyene blir dermed det første spanske regionen som tilbyr turistene reiseforsikring rettet mot Covid-19. Skulle man være så uheldig å teste positivt for Covid-19 under oppholdet, dekker denne forsikringen alle relaterte medisinske utgifter samt forlengelse av opphold grunnet plikt om karantene. Forsikringen dekker derimot ikke tilfeller av Covid-19 kjent før avreise.

Som et resultat av denne avtalen vil AXA opprette en eksklusiv telefonlinje mellom selskapet og Kanariøyene, for på denne måten å kunne besvare raskt enhver henvendelse tilknyttet smitte.

Forsikringen trer i kraft denne uken og vil være gyldig i 12 måneder. Den dekker alle besøkende som ikke visste de var smittet før avreise og som ikke har personlig forsikring for å selv få dekket kostnadene.