Hjemmekjære Østfoldinger

Hjemmekjære Østfoldinger

En halv million nordmenn skal utenlands i påsken. Det viser en fersk undersøkelse gjennomført av Respons Analyse på vegne av forsikringsselskapet til SpareBank 1 Østfold Akershus, Fremtind.

Mange med reiseplaner i Akershus - hjemmekjære Østfoldinger

Undersøkelsen viser at det er stor forskjell mellom Østfold og Akershus på folks påskeplaner. Mens kun 25% av Østfoldingene svarer at de skal reise bort i påsken og 54% skal være hjemme, svarer hele 53% av folk i Akershus at de har planer om å reise bort mens 21% blir hjemme. De resterende er usikre på hva de skal. Påskens «Topp 3» reisemål er; hyttetur til egen hytte, utenlandsferie og besøke familie.

Til utlandet i påsken?

Slik unngår du magetrøbbel og et kostbart sykehusopphold.

De siste tre årene har SOS International hjulpet nær 2000 nordmenn i utlandet i påskeuka. Det er Spania som troner øverst blant landene, mens USA og Thailand tar de neste plassene på skadepallen.

Typiske skader er mageproblemer, eller turistmage som vi kaller det. I tillegg er det mange som får lungebetennelse, bronkitt og ryggsmerter. Dette er folk i alle aldre, men vi ser en trend hvor stadig flere unge, mellom 20 og 30 år, trenger hjelp.

Her er noen råd til deg som skal til utlandet

• Spis gjennomstekt mat. Spis gjennomstekt eller gjennomkokt kjøtt og fisk. Unngå buffet og vær litt forsiktig med kylling og skalldyr. Husk god håndhygiene og kjøp vann på flaske.
  • Reis aldri utenlands uten reiseforsikring. Blir du syk eller skadet på utenlandsferie, kan det få store økonomiske konsekvenser. Selv et uskyldig ankelbrudd kan fort koste deg 100 000 kroner. Og snittet for et vanlig legebesøk er nå oppe i 5000 kroner.
  • Pass på vesken! Reiseforsikringen dekker ikke alt. Du får for eksempel ikke erstatning hvis du har mistet mobilen eller latt veska ligge ubevoktet når du bader.
  • Forsikre leiebil? Dette trenger du sannsynligvis ikke. Har du en god reiseforsikring dekker denne egenandelen som følge av skade på leiebil. Sjekk hva forsikringen din dekker.
  • Blir du syk før du reiser? Ta kontakt med forsikringsselskapet for råd om hvilke begrensninger som kan gjelde for deg.
  • Ikke kjøp unødvendig avbestillingsforsikring. Når du bestiller reisen, får du ofte tilbud om avbestillingsforsikring fra turoperatøren. Har du en helårs reiseforsikring, har du allerede avbestillingsforsikring, og trenger ikke dette i tillegg.

Skal du være borte mer enn 70 dager? Da må du utvide reiseforsikringen. Helårs reiseforsikring betyr at du er forsikret på reiser året rundt – ikke at reisen kan vare i ett år. De fleste helårs reiseforsikringer dekker reiser som varer inntil 45 dager.