Unge slutter med kontanter

Unge slutter med kontanter

Kontanter er på vikende front, særlig blant de unge. 6 av 10 mellom 25 og 35 år bruker sjelden eller aldri sedler eller mynt når de betaler.

Det viser en forbrukerundersøkelse Respons Analyse har utført for SpareBank 1. Blant hele befolkningen har 4 av 10 så godt som kuttet ut bruken av kontanter. Bare 8 prosent foretrekker å betale med kontanter.

Samtidig svarer så mye som halvparten at de sjelden eller aldri tar ut kontanter fra minibank eller butikk.

Sterk trend
Statistikk fra Norges Bank bekrefter at bruken av kontanter synker samtidig som kortbruken vokser. Verdien per transaksjon med kort har imidlertid falt hvert år på 2000-tallet. Det betyr at vi bruker kort til stadig flere småkjøp, der vi kanskje tidligere heller betalte med kontanter.

- Kontanter er helt klart på vikende front, og de unge går foran. Denne trenden tror jeg bare blir sterkere fremover, sier forbrukerøkonom Magne Gundersen i SpareBank 1.

Kort på topp
Tradisjonelle bankkort er nordmenns suverent mest brukte betalingskort. Undersøkelsen viser at 68 prosent foretrekker å betale med bankkort, 13 prosent kredittkort og 8 prosent kontanter. 2 prosent foretrekker å betale med mobilen.

- Mobilbetaling er kommet for å bli, og selv om det foreløpig er lite utbredt, vil dette markedet vokse etterhvert som stadig flere tar i bruk apper og andre løsninger for straksbetaling. Vipps har over 2,2 millioner brukere i Norge i dag. Det er stor grunn til å tro at mobilbetaling vil vokse på bekostning av kontanter, sier Gundersen.

Bekymret for personvern
Mindre kontanter gir mindre rom for svart økonomi, hvitvasking, og økonomisk kriminalitet. Men personvernhensyn gjør at det reises innvendinger mot denne utviklingen fordi kortbruk og digital betaling kan spores på en helt annen måte enn betaling med kontanter.

- Et påtvunget kontantfritt samfunn er kontroversielt og ligger nok et godt stykke fram i tid. Men kanskje vi vil se at befolkningen selv slutter helt med kontanter før myndighetene vedtar å fjerne dem, sier forbrukerøkonom Magne Gundersen.

Fakta fra undersøkelsen:

Hvordan foretrekker du helst å betale når du handler?

• Med kontanter 8 %
  • Med bankkort 68 %
  • Med kredittkort 13 %
  • Med mobilen 2 %
  • Ingen spesiell betalingsmåte foran en annen 8 %
  • Vet ikke 1 %

Hvor ofte betaler du med kontanter?

• Jeg betaler alltid eller nesten alltid med kontanter 2 %
  • Jeg betaler ofte med kontanter 4 %
  • Jeg betaler både med kort og kontanter 20 %
  • Jeg betaler ikke ofte med kontanter 35 %
  • Jeg betaler sjelden eller aldri med kontanter 38 %
  • Vet ikke 1 %

Hvor ofte tar du vanligvis ut kontanter i minibank eller butikk i Norge?

• Daglig 0 %
  • Flere ganger per uke 1 %
  • En gang i uka 6 %
  • Noen ganger i måneden 26 %
  • En gang i måneden 17 %
  • Sjeldnere enn en gang i måneden 42 %
  • Aldri 7 %

Om undersøkelsen:
Den elektroniske spørreundersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse i perioden 9. – 15. november 2016 med et landsrepresentativt utvalg på 1.009 personer.

Magne Gundersen

Forbrukerøkonom +47 911 11 555