Om bærekraft, miljø og sponsorjobbing

- Bærekraft og miljø er høyaktuelt – på "alles" agenda. Dette Frokostmøtet vil inspirere og gi deg kunnskap som du kan nyttiggjøre deg enten du er sponsor, sponsorobjekt eller eventbyrå, sier Tine Birkeland Westby, styremedlem i Sponsor- og Eventforeningen.

Den tiden da man brukte bærekraft som rent kommunikativt virkemiddel i markedsføringen er en saga blott. I stedet har det blitt til reell hverdag der produksjon av eventer og uttak av sponsorater faktisk må levere på miljø og bærekraft. Eller… stopp en halv… snakker vi fortsatt pent innpakket grønnvasking ved å kjøpe seg troverdighet?

TEMA FOR DETTE FROKOSTMØTET ER:
Partnerskap – det dreier seg om bærekraft, miljø og sponsorjobbing: Hva er verdien av miljøet vs prisen på miljøvennlige tiltak? Har det noen verdi i vår spons- og eventbransje? Hva koster egentlig bærekraft? For ikke å si hva kan mangel på miljø og bærekraftfokus koste deg? Og har man råd til å la være?

- Vi opplever at våre medlemmer er opptatt av en miljøvennlig fremtid. Samtidig som man skal forberede seg på å redusere sine fotavtrykk i årene som kommer, lever de i dagens virkelighet med resultatkrav. Derfor letter vi på trykket og strekker ut en hånd ved å bringe to helstøpte og erfaringsrike personer til torgs – for å dele det de vet og kan med oss om nettopp bærekraftige partnerskap og aktiveringen av dem, sier Birkeland Westby.

Disse kommer:

• Adam Mattison-Ward er leder næringsliv og partnere i WWF – Verdens naturfond.

Han vil spesifikt gå inn på hva du som sponsor må tenke på, hva objektene må tenke på og ikke minst eventarrangørene. I Mattison-Ward sin verden er helhet og realisme gjennom hele næringskjeden viktig og han vil gi oss et innblikk i hvordan sponsoravtalene ser ut i 2020, med tanke på nettopp bærekraft.

Mattison-Ward har tidligere blant annet vært spesialrådgiver i Flyktninghjelpen og leder for kreative partnerskap og kreativ produksjon i Walt Disney.

• Julie Forchhammer er en renspikket klima- og kulturentusiast, senest som festivalsjef for Vinjerock. Hun vil snakke om det å aktivere sponsoratene med et lavere klimaavtrykk.

Vinjerock har økt omsetningen med 30 prosent på fire år, og minsket klimautslippene like mye. Hva har miljøsatsingen hatt å si for sponsorsamarbeidene? Dessuten, hva er de største utslippene i forbindelse med et event- og kulturarrangement? Hvordan kutter man dem? Og hva koster det? Dette er blant annet noe av det Forchhammer vil fortelle oss denne onsdag morgen. Og mye mer.

Julie har vært miljøsjef og sponsorrådgiver for Øyafestivalen, samt kommunikasjonsrådgiver i Regnskogfondet der hun også har sittet i styret.

- Jeg tror dette blir veldig nyttig, for alle typer medlemmer i foreningen. Bærekraft blir vektlagt mer og mer av fler og fler. Med ønske om at man skal bli enda bedre rustet til både å møte de grønne kravene, eller enda bedre – stille kravene selv, avrunder Birkeland Westby.

PRAKTISK INFORMASJON
Dato:Onsdag 20. november 2019
Tid: Kl. 08.00 – 10.00 (frokost fra kl 08.00, det faglige starter kl 08.30)
Sted: Det Norske Teatret, Kristian IVs gate 8, Oslo