Om kultur iog kreative

BI-professor mener, ifølge Klassekampen, at norske kunststudenter bør lære å selge kompetansen sin til næringslivet.

BI Centre for Creative Industries har undersøkt betydningen av kreative næringer og profesjoner i næringslivet, blant 500 norske bedriftsledere.

Resultatene viser at 28% av lederne opplever økende tiltro til hva kreative bransjer kan bidra med i Norge, 37% mener tiltroen er stabil og 10% mener den er synkende.

Undersøkelsen viser også at det er et fåtall som faktisk benytter seg av bransjer som design, arkitektur, musikk, film og scenekunst, skriver Klassekampen.

Professor Anne-Britt Gran mener norske kunststudenter bør lære å selge kompetansen sin til næringslivet,

- Norsk næringsliv tenker veldig tradisjonelt om kultur og kreative kompetanser. Design, kreativitet og arkitektur sitter ikke i ryggmargen, sier Gran som er leder Centre for Creative Industries på BI.

Hun mener hovedårsakene til dette er at bedriftene ikke har nok kunnskap om hva de kan bruke de kreative bransjene til, og at kunstutdanningene ikke lærer studentene å selge kompetansen sin.

- Bedriftslederne tenker først og fremst at de kreative bransjene kan brukes til sponsing, reklame, julebord og eventer. Mye mindre går på den direkte kjernevirksomheten, som produktutvikling, ­organisasjonsutvikling eller å styrke kommunikasjonsferdigheter. Her er det åpenbart et potensial, men det sitter langt inne, sier Gran.

Professoren forteller videre:

- Teater er for eksempel fullt av fortellertekniske og kommunikative kompetanser som kan brukes overalt i næringslivet. Studentene lærer ikke å verdsette og operasjonalisere kompetansene sine på andre måter enn til å skape kunstverk.

Jørn Mortensen, rektor ved Kunsthøgskolen i Oslo, kommenterer det slik:

- Vi utdanner først og fremst kunstnere og designere som søker inn i kunstinstitusjoner eller til det frie feltet. Kompetansen deres kunne sikkert vært interessant for næringslivet i mange sammenhenger, men det er ikke et vesentlig anliggende for studentene som går ut av Khio å gjøre seg lekre for næringslivet, sier Mortensen til Klassekampen.

Resultatene av undersøkelsen ble lagt frem tidligere denne måneden.

(Kilde: Klassekampen)

Tekst: Atosa Borghan