TAR KLIMAANSVAR:  Sporveisssjef  Cato Hellesjø inngikk nylig en avtale med Oslo kommune og byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Bergom å forplikte seg til Oslos langsiktige klimamål.
TAR KLIMAANSVAR: Sporveisssjef Cato Hellesjø inngikk nylig en avtale med Oslo kommune og byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Bergom å forplikte seg til Oslos langsiktige klimamål.

Sporveien signerer klimakontrakt med Oslo kommune

Sporveissjef Cato Hellesjø signerte nylig en avtale med Næring for Klima og Oslo kommune. Med avtalen forplikter Sporveien seg til Oslos langsiktige klimamål, og til å gå foran som en klimaansvarlig virksomhet i hovedstaden.

Samspill mellom næringslivet og kommunen er avgjørende for å oppgradere Oslo til en konkurransekraftig by med lavere klimagassutslipp. Fredag 17. august ble Sporveien offisielt en del av nettverket "Næring for Klima". Der forplikter Sporveien seg til å støtte Oslos langsiktige klimamål, og til å gå foran som en klimaansvarlig virksomhet i hovedstaden. Per i dag deltar over hundre bedrifter og organisasjoner i nettverket.

–Oslo har ambisiøse klimamål. Byen skal kutte utslippene av klimagasser med 36 prosent innen 2020, og redusere utslippene med 95 prosent innen 2030. Dette er ikke noe Oslo kommune klarer alene. Derfor er vi avhengige av å ha med både næringsliv og befolkning på laget. Jeg er glad for at Sporveien ønsker å gå foran og ta ansvar for klima, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg.

Mest og best mulig klimatransport for pengene

– Vi skal ikke bare skape mest mulig kollektivtransport for pengene til det beste for byen vår. Vi vil også skape best mulig kollektivtransport for pengene. Vi er opptatt av å gi kundene vår en smart tur, en god tur og en ren tur.En ren tur betyr at vi skal gjøre vårt for at Oslo kommune når ambisjonene for miljø og klima. Her er mye gjort, og mye er ugjort. Vi skal øke produksjonen av antall reiser uten å øke utslippene av virksomheten vår. Vi skal redusere klimagassutslippene med 50 prosent innen 2020, og vi skal oppnå en gjenvinningsgrad på avfallet vårt på over på 90 prosent innen samme år, sier Cato Hellesjø.

Sporveien skal bidra i klimaarbeidet

Å være partner i klimanettverket gir virksomheter mulighet til å presentere egne klimatiltak på nettverksmøter og på nettsiden til Næring for klima. Virksomheten vil også få aktuell informasjon om hvordan kommunen tilrettelegger for en klimavennlig hovedstad, og muligheter til å diskutere muligheter og barrierer i klimaarbeidet med byens ledelse.
– Sporveien er Norges største kollektivselskap målt i antall reiser. Vi forvalter og utvikler store verdier på vegne av fellesskapet.Vi skal bidra aktivt til at Oslo har et framtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud, sier Cato Hellesjø.