Sporveien tar grep for å spare strøm. Foto: Sporveien

Temperaturen senkes på T-banen

Temperaturen inne på T-banen er satt ned fra 17 til 15 grader. Nå tar Sporveien flere grep for å spare strøm.

– Vi gjør de tiltakene vi kan gjøre, og involverer også tiltak som merkes for dem som jobber i Sporveien, sier kommunikasjonssjef i Sporveien, Ina Helen Østby.

De reisende vil nok merke at temperaturen i alle T-banevogner er satt ned til 15 grader, men det gjøres også strømsparingstiltak andre steder.

– Når strømprisene har vært ekstraordinært høye, er det behov for at vi snur alle steiner for å redusere forbruket så langt det går. Vi som jobber i Sporveien kjenner på ansvar og ønsker å bidra inn i energidugnaden og være med på å bidra til å spare strøm, sier Østby.

Det betyr lavere temperaturer i kontorlokalene til Sporveien på Tøyen og i de forskjellige basene for T-banen og trikken. Temperaturen stilles nå inn på maksimalt 20 grader.

Sporveien har allerede gjennomført og igangsatt flere andre grep:

• Skiftet lyskilder på T-banen fra lysstoffrør til ledlys.
  • Forsterket isolering på basene, som etterisolering av varmerør.
  • Bytte til ledlys på T-banestasjonene og i tunnelen.
  • Reduksjon av temperatur også om bord på trikker

Tre fjerdedeler av Sporveiens totale strømforbruk kommer fra å kjøre T-bane, trikk og elektriske busser.

– Kollektivtrafikk er en energikrevende bransje. Sporveien som drifter bærekraftige trikker, T-baner og busser med strøm som energikilde forbruker like mye strøm som hele Oslo kommune til sammen i løpet av et år. Det ligger et stort ansvar på oss som bruker så mye energi, til å redusere strømforbruket så mye som mulig, sier Østby.

Ina Helen Østby, kommunikasjonssjef i Sporveien, med ullgenser og skjerf på kontoret. Foto: Sporveien