Illustrasjonsbilde: T-bane og trikk på Jar

Tilbake til normal kapasitet i forbindelse med oppstart av skole og barnehager

Mandag 27. april gjenopptas det ordinære rutetilbudet for kollektivtrafikken i forbindelse med at skolenes 1.-4.-trinn starter opp igjen. Det skal fortsatt være mulig å holde avstand hvis du må reise kollektivt, men oppfordringen om å ikke reise, gjelder fortsatt.

23. mars ble det innført et tilpasset tilbud med færre avganger for å prioritere ressursene riktig, og sikre tilgang til nok førere. Ettersom samfunnet gradvis gjenåpner vil kollektivtrafikken gå tilbake til tilnærmet ordinært rutetilbud fra mandag 27. april, slik det opprinnelig var satt opp i rutetabellene.

Fremdeles gjelder oppfordringen om å unngå å reise kollektivt hvis man ikke må.

Les mer om dette hos Ruter.

Oppfordrer alle til å følge reiserådene

Reiserådene er utarbeidet ut fra smittevernhensyn, og bygger på myndighetenes utvidede og skjerpede retningslinjer. Reiserådene gjelder syv dager i uken, hele døgnet.

• Ikke reis hvis du ikke må - bruk sykkel eller gå hvis du har mulighet.
  • Vis hensyn og hold anbefalt avstand.
  • Ikke gå om bord hvis du ikke kan holde anbefalt avstand– vent på neste buss/trikk/T-bane/båt.
  • Reis utenom rushtid hvis du kan.
  • Dersom du er syk eller kan være smittet skal du ikke reise kollektivt.
  • Følg alle anbefalinger fra myndighetene.