Sporveien har prekvalifisert leverandører for kjøp av trikker til Oslo

Sporveien har prekvalifisert leverandører for kjøp av trikker til Oslo

Trikkeprodusentene som skal konkurrere om å levere de nye trikkene til Oslo er nå klare. Totalt er det seks leverandører som går videre etter prekvalifiseringen som er gjennomført.Nå starter arbeidet med å velge endelig leverandør for de 87 trikkene.

«Arbeidet med å kjøpe nye trikker er svært viktig for å legge til rette for fremtidens kollektivreise og utviklingen av Oslo som by. Med nye trikker får vi både en forsterket kapasitet til å frakte passasjerer og en stabil og driftssikker vognflåte», sier konserndirektør Marianne Vik i Sporveien som leder anskaffelsesprosjektet for trikk i Oslo

Vedtak om trikkekjøp

Byrådsavdeling for miljø og samferdsel i Oslo kommune ga i eierbrev, datert 19.9.2015, Sporveien det overordnede ansvaret for trikkeanskaffelsen til Oslo. Det var i byrådserklæringen av 24.11.2011 at byrådet signaliserte at de ønsket å fornye hele trikkeparken i Oslo. Sporveiens arbeid gjøres i nært samarbeid med Ruter, Bymiljøetaten og Oslo Vognselskap som alle deltar i prosjektet med dedikerte ressurser.

«Det er et krevende og omfattende arbeid å anskaffe nye trikker til Oslo, og for oss i Sporveien er det en tillitserklæring fra Oslo at vi er gitt dette ansvaret. 87 nye trikker vil være et svært viktig bidrag for at Oslo skal nå sine ambisiøse klima- og miljømål og vi er stolte av å være bidragsyter i dette viktige arbeidet», sier Vik.

Prekvalifisering

En prekvalifisering er en prosess hvor aktuelle interesserte leverandører må dokumentere en rekke forhold som gjør selskapet egnet og skikket til å kunne være med i en konkurranse om å levere trikker til Oslo.

«Vi vurderer en rekke forhold knyttet til de aktuelle selskapene. Vurderingskriteriene er selskapenes organisasjon og juridiske stilling, finansielle stilling, pålitelighet, status med hensyn til etikk, HMS, kvalitet og ledelse samt tekniske evner og faglig kompetanse. Det har vært stor interesse for denne leveransen, og vi er godt fornøyd med at seks store leverandører nå er med videre i konkurransen om å levere 87 nye trikker til Oslo. Det gir et godt utgangspunkt for den videre konkurransen om oppdraget», sier Vik.

Leverandørene som er prekvalifisert er:

Alstom (Alstom Transport Norway, Alstom Transport S.A, Alstom Transporte S.A.).

CAF (Construcciones y Auixiliar de Ferrocarriles SA).

Oslo Consortium (Bombardier Transportation Norway AS, Vossloh Kiepe GmbH).

Skoda (Skoda Transportation AS).

Stadler (Stadler Pankow GmbH).

The Consortium of Siemens AG and Siemens AS (Siemens AS, Siemens AG).

Neste fase av trikkeanskaffelsen

Arbeidet med anskaffelsen går nå inn i en ny fase hvor Sporveien vil innhente tilbud, det skal jobbes med design og det skal forhandles om kontrakt med de ulike leverandørene. Forhandlingene skal munne ut at det til slutt vil bli skrevet kontrakt men en leverandør. En viktig milepel blir vinteren 2019/2020 når de to første trikkene skal leveres for vintertest i Oslo for så å bli satt i serieproduksjon våren 2020.

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken AS, Sporveien T-banen AS og Unibuss AS ble det i 2015 gjennomført vel 230 millioner enkeltreiser.

Hele konsernet har rundt 3500 ansatte og omsetter årlig for om lag 4,4 milliarder kroner. Sporveien eier, drifter, bygger ut og vedlikeholder infrastruktur som benyttes til T-bane og trikk, og forvalter en betydelig eiendomsmasse. Konsernet har også ansvar for vedlikehold av trikker og t-banevogner. Sporveien eier datterselskapene Bussanlegg AS og Sporveien Media AS. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien opererer i et marked som er i sterk vekst. Økt miljøfokus og en betydelig befolkningsvekst i Oslo og Akershus i årene som kommer, gjør at Sporveiens tjenester er viktigere og er mer etterspurt en noen gang. Hovedkontoret ligger i topp moderne og nyoppussede lokaler på Tøyen i Oslo.