Innflytting i Bø!

Fredag 7. august flyttet de aller første studentene inn i Campus Bø Studentboliger. Vi ble med på Svalas første møte med sin splitter nye hybel.

- Oj, er alt dette mitt?

Svala Torstveit (20) fra Arendal åpner kjøkkenskapene sine og er overrasket, hun trodde ikke at hun skulle få så mye plass til egne ting på felleskjøkkenet som hun skal dele med 12 andre.

Studentboligene er splitter nye, det lukter ferskt treverk, alt er rent og nytt, hun er den første som skal sette maten sin inn i kjøleskapet til hybel nr 104.
- Og her er det mikro også! Så kjekt! Det trenger man når man er student.

Hun er spent på hvordan det skal gå med matlagingen, men er klar på at det blir hakket mer avansert enn Grandiosa og nudler.
- Men det blir jo ganske annerledes enn jeg er vant til. Det siste året har jeg gått på folkehøgskole og der ble all mat servert. Og så har jeg jo bodd hjemme, da. Jeg gruer meg litt til å lage mat.

- Så fint det er her!

Hybelen ligger rett ved siden av kjøkkenet og hun er klar for å ta første kikk inn i de 15 kvadratmeterne som skal være hjemmet hennes det neste året. Hun holder nøkkelkortet foran låsen, taster koden og åpner døren.

- Så fint det er her! Oj! Det er jo masse plass i de skapene! Og en stor skuff under sengen også! Det er bra, for jeg har med ganske mange ting, sier hun og ler.

Hun har nettopp feiret bursdag og fikk mye av det hun ønsket seg: ting til hybelen.

Vil bli kjent med andre

Svala skal studere natur og miljø og gleder seg til å bli kjent med både medstudenter og naboer i studentboligene. Grunnen til at hun vagte hybel med felleskjøkken var nettopp at hun ønsket å bli kjent med andre. Bygda Bø kjenner hun ganske godt fra før siden moren hennes opprinnelig er derfra. Men hun har aldri opplevd stedet slik hun skal oppleve det nå.

- Jeg gleder jeg meg veldig til å bo for meg selv, men jeg kjenner jo at jeg er litt nervøs nå. Men jeg har hørt at det er et ganske bra studentmiljø her, det lover jo godt, sier hun og smiler. - Det går nok bra.

Campus Bø Studentboliger sto ferdig i august 2020. Bygget på fem etasjer er oppført i massivtre og har 282 boligenheter, hvorav 131 hybelleiligheter med eget kjøkken og bad, og 96 hybler med eget bad og felleskjøkken, i tillegg til noen HC-tilrettelagte hybelleiligheter og åtte toromsleiligheter. Prisene starter på 4250 kroner per måned. Bygget har hatt en total kostnadsramme på cirka 250 millioner kroner.

• Utdanning

• studentbolig