Populære nye studentboliger i Bø

282 splitter nye studentboliger vil stå klare til innflytting 7. august som planlagt.

Korona bragte med seg mye usikkerhet, blant annet rundt de nye studentboligene i Bø. Vil de bli klare til studiestart som planlagt?

- Ja, det gjør de, sier prosjektleder i Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge (SSN), Lisbeth Varpe.

- Koronaen ga oss noen utfordringer underveis og påførte prosjektet en forsinkelse på 14 dager, men entreprenøren er løsningsorientert og med litt ekstra innsats og noen justeringer vil de klare å holde overleveringsfristen. Målet er innflytting 7. august og det skal vi klare.

Populært å bo i miljøvennlige boliger

Campus Bø Studentboliger oppføres som et massivtrebygg på fem etasjer. Bygget vil få 131 hybelleiligheter med eget kjøkken og bad, og 96 hybler med eget bad og felleskjøkken. I tillegg kommer noen handicap-hybler og -hybelleiligheter, samt åtte toromsleiligheter. Prisene starter på 4250 kroner per måned.

De nye studentboligene har vist seg å være svært populære; bygget er fullbooket. Det er uvisst om det er miljøfokuset som har trukket flest studenter, men miljøbevisste beboere kan uansett glede seg over de valgene som er tatt; SSN har blant annet brukt cirka 4 millioner kroner på å sikre mest mulig bærekraftig energiforsyning til bygget.

Innenfor budsjett

Byggeprosjektet har hatt uventede merkostnader underveis, men budsjettet holder likevel.

- Prosjektet har en total kostnadsramme på ca. 250 millioner kroner. Vi har innenfor denne kostnadsrammen hatt merkostnader til etablering av geoenergianlegg, men vi har gjort andre besparelser som gjør at vi har holdt oss innenfor budsjettpris og de kostnadsrammer som er satt av Husbanken og Kunnskapsdepartementet, sier leder for eiendomsutvikling i SSN, Christian Berg.

• Utdanning

• studentbolig