Førsjulstiden blir stadig lengre og tyngre: EN LITT LETTERE FØRJULSTID

Desember er godt i gang. For enkelte betyr det en måned med utskeielser og den sure svie i januar. For det er liten tvil. Kostholdet er blitt vår helseutfordring nummer én. Enklere blir det ikke om pepperkakeboksen står ved kaffemaskinen og konfektesker stadig settes frem i resepsjonen.

-Arbeidstakere i Norge vil gjerne leve litt sunnere og ber om at rammer for det legges til rette. Å sette likhetstegn mellom kos og mat, kaker og godter, er å gjøre ansatte en bjørnetjeneste, mener ernæringsfysiolog og fysioterapeut Ida Christine Hoel i Stamina, Norges største aktør innenfor bedriftshelse. Dessuten minner hun om at god ansatthelse også er lønnsomt.

En førjul med påfyll av riktig energi:

• Sett frem oppskåret frukt, nøtter og klementiner i stedet for eller sammen med julekaker slik at det blir enklere å velge alternativt.
  • Julete og kaffe er gode alternativer til mer kaloririke varianter som gløgg og kakao.
  • Skal det være julemat i kantinen? Juleskinke, gravlaks og sjømat generelt er god julemat som også gjør godt.
  • La grønnsakene bugne. Den klassiske juletallerkenen inneholder lite grønt, men mange lar seg friste om det er lagt ekstra vekt på grønnsakene. Sett dem gjerne der man starter å forsyne seg i kantinen eller ved lunsjbordet.
  • Julemarsipan og konfekt hører hjemme i jula, ikke en hel måned. Synes dere julemarsipan og annen julesnacks er en viktig del av førjulsstemningen på jobben, vent med å sette dette frem til siste uken før jul. Det kan bidra til at mange styrer unna veldig mange ekstra kalorier.
  • Begrens anledninger med alkohol. Hyggelige rammer trenger ikke nødvendigvis bety mat og drikke. Hvorfor ikke se et show eller gjøre en aktiv teambuilding aktivitet istedenfor å satse på det klassiske julebordet?
  • Innfør Sprek julekalender. La en gruppe ansatte med interesse for aktivitet lage en kalender med 24 øvelser. Én øvelse per dag x 24. En fin måte å lære seg effektive styrkeøvelser og dessuten kan det gjøres som en sosial aktivitet. Store virksomheter kan legge ut videsnutter som viser hvordan om det blir for styrete å gjennom føre øvelser i felleskap.
  • En annen variant er aktivitetskalender hvor man for å være med i trekning av en liten gevinst må ta trappen hver dag frem mot jul, gjøre en aktiv avtale med en kollega, samle sunne middagsoppskrifter og dele med kollegaer eller gi en hyggelig tilbakemelding.

Stamina sin store jobbhelseundersøkelse viser at norske arbeidstakere vil legge om livsstilen til det bedre (55 prosent av de spurte) og de har tro på at arbeidsplassens tilrettelegging kan ha effekt. 32 prosent av 2500 respondenter sier sunn og variert mat på jobb vil motivere til å leve sunnere. Andelen av de yngste som svarer det samme er betydelig høyere. I aldersgruppen 18-29 år ville 47 prosent satt pris på sunn og variert mat på jobb.

For ytterligere informasjon:

Ernæringsfysiolog Ida Christine Hoel ida.c.hoel@staminagroup.no, mobil 975 04 464

• aktivitet
  • bedriftshelse
  • bedriftshelsetjeneste
  • bht
  • helse
  • livsstil
  • stamina

Stamina Group er en skandinavisk helsekjede bestående av bedriftshelsetjeneste, treningssentre, og private legesenter og sykehus med ekspertise på muskel og skjelett. Konsernet har 2600 ansatte og består av 4 forretningsområder; Stamina Helse, Stamina Trening, Nimi (Norsk idrettsmedisinsk institutt) og Avonova (Sverige). Til sammen har selskapene 60.000 treningsmedlemmer og 16.000 bedriftskunder.