Nytt museum i verdensklasse

Nytt museum i verdensklasse

Norges Olympiske Museum åpner i nye lokaler på Maihaugen på Lillehammer 12. februar 2016. Utstillingen vier den norske OL-historien en spesiell plass, og setter den inn i en kulturhistorisk kontekst.

Den nye utstillingen er designet av det prisbelønte britiske selskapet Mather & Co. Selskapet har blant annet designet The Olympic Museum i Lausanne, National Football Museum i Manchester, Wimbledon Museum utenfor London og en rekke andre museer og attraksjoner rundt om i verden. Sammen med de ansatte ved OL-museet har de formet en utstilling som tar i bruk nye og moderne virkemidler. Publikum blir tatt med på en spennende reise fra antikkens olympiske leker og helt frem til i dag. Historiske profiler og gjenstander blir løftet frem ved hjelp av en rekke ulike audiovisuelle og interaktive programmer, scenografi og lyssetting.

Lekene i Oslo i 1952 og i Lillehammer i 1994 er viet en stor og spesiell plass. Utstillingen gir innsikt i hva det vil si å være en vertsnasjon til en av de største idrettsbegivenhetene i verden.

Åpningen av OL-museet sammenfaller med Ungdoms-OL som arrangeres på Lillehammer 12.-21. februar 2016.

Vi gleder oss til å få vist frem museet til publikum! Velkommen til engasjerende smakebiter og magiske gjenoppleveleser av stolte olympiske øyeblikk.

Eirik Torbjørnsen

Pressekontakt Avdelingsleder Kommunikasjon og formidling 90148543