Foto: Anderssen & Voll

Designjulepynt med moderne tekonologi

Designerne i Anderssen & Voll tar i bruk moderne materialer og teknikker når de lager pynt til årets utgave av Maihaugens juletre. Pynten er laget av plast og produsert med 3D-printer.

Hvert år stiller museet i Lillehammer ut et flere meter høyt juletre med pynt spesialdesignet av en kunstner eller designer.

I år skal treet fylles med juletrepynt signert noen av landets fremste designere akkurat nå. De stilrene ornamentene i hvit plast er flate, men kan foldes ut og henges opp i røde, gilde sløyfer.

Ny teknologi

Anderssen & Voll som lager årets pynt, gjør suksess både i Norge og utlandet. Bak står Torbjørn Anderssen og Espen Voll, som var grunnleggerne av et av de mest anerkjente designerfirma i Norge, Norway Says,

– Med denne juletrepynten har vi lyst til å si noe om hvordan designere jobber, og vi har lyst til å bruke teknologi som kanskje er ny og ukjent for de fleste, nemlig 3D-printing, sier Torbjørn Anderssen.

Han forklarer at en slik printer er som en vanlig printer, bare at du kan printe tredimensjonale objekter.

Annerledes oppdrag

Vanligvis tegner Anderssen & Voll møbler og andre bruksgjenstander for kjente merkenavn. Oppdraget med å lage pynt til Maihaugens juletre skiller seg ut.

– Julepynt er jo først og fremst prydgjenstander, og i kombinasjon med at vi ikke tegner dette for en spesifikk merkevare er prosessen veldig fri, sier Anderssen.

Resultatet blir et juletre fylt av elegant hvit pynt, som Anderssen selv synes likner benporselen.

– Vi har hentet inspirasjon i klassisk julepynt, men med en samtidig og forenklet vri, sier han.

Nordisk og moderne

Maihaugen er svært fornøyd med at Anderssen & Voll tok utfordringen om å lage årets juletrepynt.

– De har røtter i et nordisk formspråk, men forenkler og gir produktene sine et moderne uttrykk, sier konservator på Maihaugen, Else Braut, som gleder seg til å se treet.

Maihaugens juletre tennes i besøkssenteret på Maihaugen fredag 25. november kl. 15.00, i forkant av Maihaugens julemarked denne helgen. Treet står oppe til til 13. dag jul (6. januar). Etter dette legges designpynten fra Anderssen & Voll ut for salg i museumsbutikken.

Niende året

Den første som laget pynt til Maihaugens juletre var Per Spook i 2008. Han dekorerte treet med glassfigurer. Året etter brukte Pia Myrvold plexiglass. Så kom Arne & Carlos med strikkede julekuler, mens danske Karen Bit Vejle fylte treet med papirklipp.

Deretter pyntet Gunnar Torvund treet med hus i ulike materialer. I 2013 hang det hus, elger og andre figurer i tresnitt/finer på Maihaugens juletre, signert kunstnerparet Hanne Borchgrevink og Tore Hansen.

I 2014 ble treet fylt av vakre metallblomster i gjenbruksmaterialer, laget av smykkekunstner Ingjerd Hanevold. Mens juletrepynten i 2015 ble blåst av glasskunstneren Kari Mølstad som bor i Lillehammer.

Kontaktperson hos Anderssen & Voll:

Torbjørn Anderssen, tlf. 452 42 365, anderssen@anderssen-voll.com

Kontaktperson hos Maihaugen, se under.

Maihaugen på Lillehammer er Norges største friluftsmuseum utenfor Oslo. Vi har over 200 bygninger fra ulike tiderutstillinger og spisesteder. Her får du flotte kulturopplevelser og mange aktiviteter for barn og voksne.

Else Braut

Konservator NMF på Maihaugen 41 57 10 57