Foto: Esben Haakenstad

Historisk jul på Maihaugen

I helga er det verdt å ta turen til Lillehammer og Maihaugens tradisjonsrike julemarked. Friluftsmuseet inviterer inn i historiske hjem som er pyntet til jul og byr på flere salgsboder enn noen gang.

Julemarkedet er årets mest populære arrangement på Maihaugen, med rundt 12 000 besøkende i fjor. Det unike med Maihaugens julemarked er at du kan komme inn i julepyntede hjem fra ulike tider og oppleve hvordan jula var før i tida. Her er det middelalderjul i årestua, det er storgårdsjul som i 1890-årene og jul som på 1950-tallet for å nevne noe.

Julemarked betyr selvsagt også at det er mye fint og godt å få kjøpt. Kremmere med kvalitetsvarer er på plass i mer enn 120 salgsboder rundt om i friluftsmuseet. Her finner du lokalprodusert mat, håndverk, design og leker.

Det er også et rikholdig aktivitetsprogram for store og små, med blant annet kanefart, konserter, pepperkakebaking og mye annet.

Se fullt program og les mer på Maihaugens nettsider.

Maihaugen på Lillehammer er Norges største friluftsmuseum utenfor Oslo. Vi har over 200 bygninger fra ulike tider, utstillinger og spisesteder. Her får du flotte kulturopplevelser og mange aktiviteter for barn og voksne.

Eirik Torbjørnsen

Pressekontakt Avdelingsleder Kommunikasjon og formidling 90148543