(Nedlastbare foto lenger ned) Foto: Camilla Damgård / Maihaugen

Juletre signert Kjell Erik Killi-Olsen

På Maihaugen på Lillehammer står et juletre utenom det vanlige denne julen. Maihaugens juletre er laget av kunstner Kjell Erik Killi-Olsen. Han håper kunstverket skal få oss til å tenke på og akseptere det som er annerledes.

Maihaugens juletre pyntes hvert år av en kunstner eller designer som får frie tøyler til å gi treet sitt eget uttrykk.

Død furu

Kjell Erik Killi-Olsen har valgt et dødt furutre med to stammer som årets utgave av Maihaugens juletre. Treet har han fylt med 66 skulpturer laget spesielt for anledningen.

Figurene er fantasifulle, sårbare, humoristiske og groteske. I følge kunstneren representerer de noe eksistensielt og sårbart, slik julen kan være for mange.

Det to-delte treet danner sammen med de 66 figurene en helhet. Treet skal få oss til å tenke på og akseptere det som er annerledes.

Skapt i Vågå

Killi-Olsen er en av våre mest profilerte og anerkjente samtidskunstnere. Han er maler, tegner, grafiker og billedhugger.

Han har mottatt flere priser i Norge og har jevnlig utstillinger over hele Europa og Amerika. Sist i Dronning Sonjas KunstStall tidligere i år.

Skulpturene til Maihaugens juletre har kunstneren skapt på middelaldergården Sandbu i Vågå i Gudbrandsdalen, hvor han flyttet til i sommer.

Maihaugens juletre kom opp til første helg i advent og kan sees i foajeen på Maihaugen til 13. januar 2019.

Tidligere kunstnere og designere av Maihaugens juletre

• 2008: Per Spook. Ulike gjenstander i glass.
  • 2009: Pia Myrvold. Miniskulpturer i plexiglass inspirert av nordlyset.
  • 2010: Arne & Carlos. Strikkede julekuler.
  • 2011: Karen Bit Vejle. Papirklipp.
  • 2012: Gunnar Torvund. Hus i ulike materialer.
  • 2013: Hanne Borchgrevink og Tore Hansen. Ulike figurer i tresnitt/finér.
  • 2014: Ingjerd Hanevold. Metallblomster i gjenbruksmaterialer.
  • 2015: Kari Mølstad. Munnblåst glasspynt.
  • 2016: Anderssen & Voll. 3d-printede julekuler i plast.
  • 2017: Design- og arkitekturfirmaet Snøhetta. Glassrør fylt med ulike materialer.

• Kjell Erik Killi-Olsen. Tlf: 918 23 504.
  • Kontaktpersoner hos Maihaugen, se under.

Stiftelsen Lillehammer museum er overbygningen for de seks museene Bjørnstjerne Bjørnsons hjem Aulestad, Sigrid Undsets hjem Bjerkebæk, Lillehammer Kunstmuseum, Maihaugen, Norges Olympiske Museum, Norges Postmuseum og kunnskapssenteret Norsk Håndverksinstitutt. Vi legger til rette for at mennesker skal lære noe sammen – og få gode opplevelser.

Else Braut

Konservator NMF på Maihaugen 41 57 10 57