Foto: Lillehammer Kunstmuseum

Lillehammer Kunstmuseum åpner nyskapende utstilling av egen samling

Lørdag 23. november åpner Lillehammer Kunstmuseum en omfattende og nyskapende utstilling fra museets egen samling. Utstillingen "Har vi møttes før? Kunst fra samlingen gjennom 200 år" presenterer mer enn 300 utvalgte kunstverk slik de aldri har vært vist før.

Utstillingen er den største presentasjonen av Lillehammer Kunstmuseums samling noen gang, og alle utstillingssalene brukes. Utstillingen "Har vi møttes før? Kunst fra samlingen gjennom 200 år" forteller 28 ulike historier om norsk kunst fra nye og ulike perspektiver og i fargerike rom.

Utradisjonell presentasjon

Hvordan vandret egentlig malerne gjennom Norge på jakt etter vill norsk natur? Hva har tresnitt fra Japan og Frits Thaulows landskaper til felles? Hvordan har barn blitt fremstilt i kunsten opp igjennom tidene? Hva er spesielt med fargen rødt og hva forbinder maleri og fotografi? Dette er noen av spørsmålene som belyses.

Utstillingen har en kronologisk struktur, men viser samtidig tverrfaglige forbindelser mellom ulike epoker, stiler og teknikker. Den viser mange publikumsfavoritter fra samlingen, men også verk som ikke har vært vist på lenge.

Knytter kunsten til livet

Utstillingen har med noen malerier fra Sigrid Undsets hjem Bjerkebæk og Bjørnstjerne Bjørnsons hjem Aulestad. Side om side med berømte malerier vises dessuten historiske fotografier og gjenstander fra Maihaugens samlinger, for å knytte kunsten til det daglige liv.

Publikum inviteres til deltagelse, blant annet gjennom prosjektet «Kunst rett fra stuen» hvor lokalbefolkningen er invitert til å vise sitt private yndlingsverk i museet.

Lillehammer Kunstmuseum ønsker på denne måten å vise nye perspektiver på samlingen og kunsten som sådan. Museet ønsker å stille nye spørsmål, sette spørsmålstegn bak faste synspunkter og invitere publikum til å oppdage den tilsynelatende kjente samlingen på nytt.

Med denne nytenkende utstillingen forsøker Lillehammer Kunstmuseum dessuten også å utfordre de store nye samlingspresentasjonene som kommer i Oslo i 2020, og skape debatt rundt hvordan man viser en museumssamling i dag.

Utstillingsåpning

Utstillingen åpnes lørdag 23. november kl. 14.00 av fylkesordfører Even Aleksander Hagen. Under åpningen blir det blant annet pop-up konserter med Magnus Boye Hansen, som spiller på en italiensk bratsj fra 1700-tallet fra instrumentsamlingen til Dextra Musica (datterselskapet til Sparebankstiftelsen).

Utstillingsperiode: 23. november 2019–19. april 2020

Til utstillingen kommer et formidlings- og arrangementsprogram, samt en ny publikasjon.

Kurator: Nils Ohlsen

Prosjektleder: Hilde Fauskerud.