Det canadiske ishockeylaget vant gull i et sommer-OL.  Foto fra IOCs arkiv.
Det canadiske ishockeylaget vant gull i et sommer-OL. Foto fra IOCs arkiv.

Ny utstilling på OL-museet

Visste du at kunstløp opprinnelig var en del av de olympiske sommerleker? Og hvordan klarte et Canadisk ishockeylag å vinne gull i sommer-OL? Lørdag 2. juli åpner Inge Andersen, generalsekretær i Norges Idrettsforbund, utstillingen "Vinteridrett i sommer-OL" i OL-museet på Lillehammer.

Utstillingen tar for seg en del av den olympiske historien som er lite kjent. Pressen inviteres til åpningen som finner sted på OL-museet på Maihaugen, lørdag 2. juli kl. 14.00. Utstillingen åpnes av generalsekretær i Norges Idrettsforbund, Inge Andersen.

Historien om hvordan vinter-OL i det hele tatt ble til er en spennende og viktig del av olympisk historie. Helt siden 1894, da det ble besluttet å gjenopprette de olympiske leker i moderne tid, har kunstløp på skøyter vært med på det olympiske programmet. Av praktiske årsaker ble det ikke gjennomført konkurranse i grenen før i 1908.

Fra vinteridrettsuke til olympiske vinterleker

I forbindelse med sommerlekene i Paris i 1924 ble det arrangert en egen vinteridrettsuke i Chamonix. Dette har fått status som det første offisielle vinter-OL. En forløper til vinter-OL var Nordiska spelen, som ble arrangert frem til 1926.

Eksotisk fotnote i den olympiske historien

Norges Olympiske Museum har samlet informasjon og gjenstander til en mini-utstilling der du kan gå dypere inn i det som kan betegnes som en eksotisk fotnote i den olympiske historien. For historie- og sportsinteresserte gir utstillingen vittig og interessant innsikt i den spede starten til det som nå har blitt vinter-OL.

Norges Olympiske Museum ligger på Maihaugen på Lillehammer. Museet har som formål å samle, bevare, formidle, dokumentere og drive forskning i materiale fra den olympiske historie, med hovedvekt på norsk olympiske historie og norsk idrettshistorie generelt. OL-museet er interaktivt og moderne, og byr på spennende opplevelser av spektakulære olympiske øyeblikk.

Sebastian Kühn

Museumskonsulent Norges Olympiske Museum 46 89 50 23