Springsteen får ​Bjørnsonprisen

Bruce Springsteen er tildelt Bjørnstjerne Bjørnson-prisen 2017 for sin samfunnsinnsats. Prisen deles ut på Bjørnstjerne Bjørsons hjem Aulestad i september.

Les denne pressemeldingen på engelsk

Is it a gun, is it a knife
Is it a wallet, this is your life
It ain't no secret (it ain't no secret)
No secret my friend
You can get killed just for living in your American skin

Bruce Springsteens låt "American Skin (41 Shots)" er betegnende på hans kunstnerskap. Sangen er inspirert av et drap på en uskyldig sort mann som ble skutt av politiet i New York.

Aktivist og trøster

Sentralt i det Springsteen skriver er skjebnen til alle dem som mistet sitt fotfeste da det moderne USA utviklet seg. Ikke minst resultatene av forskjellsutviklingen i USA.

På et tidlig tidspunkt tok han opp situasjonen til krigsveteranene fra USAs mange kriger. Lenge før "Black lives matters" ble etablert, hadde Springsteen skrevet om urettferdighet og frustrasjon. Og han har i ord og toner forsøkt å beskrive effekten av 11. september 2001.

Bruce Springsteen har vært en aktivist, bidratt til omfattende pengeinnsamlinger til trengende, men først og fremst vært til trøst for de mange som har vært rammet av naturkatastrofer, urettferdighet og fengsling.

– Bruker sin posisjon

Styret i Bjørnstjerne Bjørnson-Akademiet tildeler Bruce Springsteen Bjørnsonprisen 2017 for hans samfunnsinnsats.

– Bruce Springsteen er en utøver som deler Bjørnstjerne Bjørnsons tro på at en kunstner skal bruke sin posisjon til å forsvare dem som trenger det, påpeke urettferdighet og oppmuntre når det er mulig, sier president for Bjørnstjerne Bjørnson-Akademiet, Kristenn Einarsson.

Bruce Springsteen og hans E-Street Band gir seg ikke. Tidligere i år sa han, i en skarp reaksjon til den nye amerikanske presidenten: "Our responsibility is to observe and report, to witness and testify", "We have been inspiring people through tuff times for 40 years and we will continue to do so.”

Blant tidligere vinnere av Bjørnsonprisen er Edward Snowden, forfatterne Yasar Kemal og Adonis og den norske journalisten Kristin Solberg.

Prisutdeling på Aulestaddagen

Bjørsonprisen deles ut i forbindelse med årets Bjørnsonseminar under Aulestaddagen 3. september. Det er første gang prisen deles ut på Bjørnstjerne Bjørnsons hjem Aulestad i Follebu utenfor Lillehammer.

Årets Bjørnsonseminar har tittelen "Stemmer som trengs" og er tredelt.

1. Hvor alvorlig er ytringsfrihetstrusselen i USA nå?
  2. Kan kunstnere utgjøre en forskjell?
  3. Hans moralske kompass, tekstene til Bruce Springsteen.

Det vil være norske og internasjonale deltakere på seminaret.

Kontaktperson:

• Leder for Bjørnstjerne Bjørnson-Akademiet og administrerende direktør i Den Norske Forleggerforening, Kristenn Einarsson, kristenn@forleggerforeningen.no, tlf: 901 29 711.

Bjørnstjerne Bjørnsons hjem Aulestad ligger i Follebu i Gausdal. Her bodde Bjørnstjerne Bjørnson med familien sin fra 1875 til han døde i 1910. I 1903 fikk han Nobels litteraturpris. Aulestad er innredet slik det var da familien bodde her, og museet holder åpent i sommersesongen.

Bjørnstjerne Bjørnson Akademiet, Det Norske Akademi for Litteratur og Ytringsfrihet, ble stiftet i 2003. Akademiet arbeider for fremme av litteratur og for kunnskap om også andre litterære og kulturelle ytringsformer enn de som tilhører vår egen kulturkrets, og for ytringsfrihet i Bjørnstjerne Bjørnsons ånd. Medlemmene er fremstående norske og utenlandske forskere, forfattere, politikere og journalister.