Foto: Esben Haakenstad / Aulestad

Undersøkelse om barns verdier

7. klassinger i dag er opptatt av verdier som likhet, toleranse og miljøbevissthet. De synes også at medmenneskelighet og lojalitet er viktig. Det viser en ny undersøkelse som legges fram under Aulestaddagen på Bjørnstjerne Bjørnsons hjem i Gausdal til helga.

Aulestaddagen er ikke bare en familiedag, men skal også være en viktig arena for samfunnsdebatt slik hjemmet var på Bjørnsons tid. I år lanseres Verditinget, som setter søkelys på verdiene til ulike aldersgrupper i Norge.

Verdiundersøkelsen

Østlandsforskning har undersøkt verdisynet til et utvalg 7. klassinger i Oppland, på oppdrag av Stiftelsen Lillehammer museum. De neste årene skal også holdningene til henholdsvis ungdom, voksne og eldre kartlegges.

Verdiundersøkelsen viser at 7. klassingene er opptatt av likebehandling og rettferdighet, åpenhet for folk som er forskjellig fra seg selv og de synes det er viktig med naturvern og miljø. Nesten like mange identifiserer seg med det som kalles medmenneskelighet og lojalitet, som innebærer å gi hjelp og omsorg og å være lojal til venner og sine nærmeste.

Verdier knyttet til makt og rikdom er det få som setter høyt. Nøysomhet eller religiøs tro er heller ikke viktig for de spurte.

(Nedlastbart sammendrag av undersøkelsen nederst på siden.)

Jørn Lier Horst i debatt

Under Verditinget på Aulestaddagen på lørdag presenteres disse resultatene av professor Halvor Fauske ved Høgskolen i Innlandet. Deretter blir det debatt om hva som skaper barns verdier og hva slags ansvar ulike aktører har for å skape gode verdier hos barn.

I panelet er forfatter Jørn Lier Horst, Norges mestselgende forfatter både for barn, ungdom og voksne. I tillegg deltar programredaktør for NRK Super, Hildri Gulliksen, og representanter for Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press, skolen, foreldre og en rekke fylkespolitikere.

Se deltakere på Verditinget og oversikt over alt som skjer i programmet for Aulestaddagen.

Kontaktpersoner

• Ingar Sletten Kolloen, leder for programkomiteen for Aulestaddagen, ingarsk@frisurf.no, tlf: 911 70 690
  • Professor Halvor Fauske, Høgskolen i Innlandet, halvor.fauske@inn.no, tlf: 61 28 83 12