Gå videre til innhold
Tove Njåstad (26) blir den første til å representere Norden internasjonalt på damesiden i TIMBERSPORTS®.

TIMBERSPORTS® vokser i Norden – internasjonal debut på damesiden

Ekstremsporten TIMBERSPORTS® er tilbake med en komplett konkurransesesong for 2022. Ikke minst på damesiden, der det nå er klart at den svenske atleten Tove Njåstad blir først ut i Norden til å konkurrere på internasjonalt nivå. Konkurransen, som heter International Women Cup, arrangeres i Wien 27. mai.

I TIMBERSPORTS® konkurrerer proffe atleter med øks og sag i seks forskjellige grener. Ekstremsporten oppsto tidlig på 1800-tallet og har de senere årene blitt stadig mer etablert, både globalt og i Sverige og Norden. I de nordiske landene har atleter på herresiden deltatt siden 2010, og interessen på damesiden har vokst kontinuerlig siden den gang. I år blir første gang noensinne at en nordisk atlet deltar internasjonalt på damesiden. Det er 26 år gamle Tove Njåstad som skal representere Sverige under International Women Cup i Wien 27. mai.

– Jeg har lenge hatt som mål å konkurrere internasjonalt, og nå er tiden inne. Jeg er litt nervøs, men det blir veldig gøy å konkurrere og møte de andre atletene i Europa, sier Tove Njåstad.

Konkurransen samler atleter fra Europa. Atletene møtes i tre forskjellige grener, Single Buck og Stock Saw utføres med henholdsvis håndsag og motorsag, og i Underhand Chop konkurrerer man med øks.

Satsing på damesiden
TIMBERSPORTS® konkurranser på damesiden er store på verdensbasis, men frem til nå har det ikke vært noen nordiske representanter som har deltatt internasjonalt. Interessen for både å trene og konkurrere har vokst de siste årene, beskriver Hans-Ove Hansson, svensk landslagskaptein og ansvarlig for treningshallen i Orsa.

– Vi ser en økt interesse blant atleter på damesiden, og det er selvsagt veldig gøy. At Tove blir den første som deltar internasjonalt, føles som et viktig steg for sporten. Det blir også flere nordiske konkurranser på damesiden i år, sier Hans-Ove.

Les mer om kommende konkurranser og treningsleirer her.
Følg direktesendingen fra konkurransen, klokken 15.00, her.

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte:
Emma Birgersson, PR-& kommunikasjonsansvarlig STIHL TIMBERSPORTS®,
+46 (0)73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

STIHL TIMBERSPORTS® er et internasjonalt mesterskap i tømmersport som krever styrke, teknikk og mot. Sporten har sin opprinnelse i Canada, USA og New Zealand. Sporten har utviklet seg til profesjonelle konkurranser på høyt idrettslig nivå foran et entusiastisk publikum. I Norge er sporten på fremmarsj, og på verdensbasis har TIMBERSPORTS® over 20 millioner tilhengere. TIMBERSPORTS® består av seks øvelser: tre med øks, to med motorsag og én med håndsag. Les mer på stihltimbersports.no. TIMBERSPORTS® er et varemerke som er registrert av ANDREAS STIHL AG & Co. KG.

Framnesveien 3B
3222 Sandefjord