«Å bli medlem av FNs Global Compact er å ta et tydelig standpunkt for bærekraftig bedriftsledelse, og det understreker vårt langvarige engasjement for en beboelig fremtid», sier dr. Michael Prochaska, STIHL.

STIHL blir en del av FNs Global Compact

Den internasjonale familiebedriften STIHL har sluttet seg til FNs bedriftsnettverk Global Compact, verdens fremste initiativ for bærekraftig og ansvarlig bedriftsledelse. Dermed forplikter STIHL seg til å tilpasse gruppens forretningsstrategi etter de ti prinsippene i FNs Global Compact angående menneskerettigheter, arbeid, miljø og anti-korrupsjon.

– Å bli medlem av FNs Global Compact er å ta et tydelig standpunkt for bærekraftig bedriftsledelse, og det understreker vårt langvarige engasjement for en beboelig fremtid, sier dr. Michael Prochaska, styrerepresentant for HR og juridiske spørsmål samt bærekraftsansvarlig i STIHL.

– Prinsippene i FNs Global Compact og FNs 17 bærekraftsmål er standarder som gir vital veiledning i alle våre forretningsprosesser, og som vi skal innlemme i alle forretningsområder, fortsetter Michael Prochaska.

Allerede før STIHL signerte avtalen, iverksatte de tiltak for å etterleve bærekraftsprinsippene. Tidligere og nåværende aktiviteter relatert til bærekraft ble i 2021 konsolidert i en konsernovergripende bærekraftsstrategi. Fremover kommer selskapet regelmessig til å rapportere om sin status og pågående aktiviteter i en situasjonsrapport til FNs Global Compact.

Økt transparens og bærekraft i leveringskjeden
Bærekraftsstrategien til STIHL inkluderer ambisiøse mål som familiebedriften skal nå innen 2030. De skal bli klimanøytrale, ressurseffektive og rettferdige. Selskapet er dedikert til å beskytte økosystemer, som også innebærer kontinuerlige tiltak for å bekjempe klimaendringer. Videre planlegger STIHL å utvikle sine interne prosesser og produkter i tråd med en sirkulær økonomi for å bevare ressursene. De jobber for å skape gode arbeidsvilkår for alle som jobber direkte eller indirekte for selskapet.

STIHL ble i 2021 også med i Responsible Minerals Initative (RMI), en bransjeovergripende organisasjon med mer enn 400 medlemsbedrifter som jobber for ansvarsfulle innkjøp av mineraler fra konfliktrammede og risikofylte områder rundt om i verden.

– Ved å bli med i UN Global Compact og RMI forsterker vi engasjementet vårt for å forene forretningsvirksomheten med miljømessige og sosiale faktorer, sier Michael Prochaska.

STIHL har siden 2021 dokumentert alle aktiviteter, mål og fremskritt på området i en bærekraftsrapport. Bærekraftsrapporten for 2022 publiseres i slutten av mai. Mer informasjon om bærekraftsarbeidet til STIHL er tilgjengelig i fjorårets rapport, les mer her.

Om FNs Global Compact
Basert på de ti universelle prinsippene og de 17 bærekraftsmålene følger FNs Global Compact – som ble lansert i 2000 – visjonen om en inkluderende og bærekraftig global økonomi. Mer enn 21 000 bedrifter og organisasjoner i over 160 land har allerede underskrevet FNs Global Compact. www.unglobalcompact.org

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14