FSA 80 finnes både med tohånds styrehåndtak og som R-versjon med bøylehåndtak. Takket være batteridrift kan begge enhetene brukes uten hørselvern og er ideelle til boligområder.

Batteridrevne gresstrimmere til hagen: STIHL presenterer FSA 80 og FSA 80 R

Nå lanserer STIHL nye FSA 80, utstyrt med tohånds styrehåndtak som muliggjør komfortabel trimming av gress og busker, samt FSA 80 R som kommer med bøylehåndtak som gjør det enklere å komme til overalt. De to produktnyhetene utfyller det allerede brede sortimentet innenfor batterisystemet AK fra STIHL, som henvender seg til private hageeiere.

Nå presenterer STIHL to nye batteridrevne gresstrimmere som gjør hagearbeidet enklere. STIHL FSA 80 har et tohånds styrehåndtak og er standardutstyrt med et gressblad, som hjelper brukeren med å holde plener og busker fine. STIHL FSA 80 R er derimot utstyrt med bøylehåndtak og trimmerhode, som gjør den perfekt for å komme til i hjørner og kanter. Dessuten er et stort utvalg av ekstra skjæreutstyr tilgjengelig.

– Både FSA 80 og FSA 80 R har et solid, sklisikkert og mykt materiale på håndtaket for å sikre at det ligger godt i hånden. Begge maskinene er også så stillegående at de kan brukes uten hørselvern, som brukeren vil sette stor pris på – og det samme vil omgivelsene, sier Mats Gustafsson, Product Launch Manager for STIHL Norden.

Hastighet etter behov
For optimal energieffektivitet og ytelse kan den maksimale hastigheten på motoren stilles inn i to trinn på håndtaket. Det første nivået er utformet som en ECO-modus og muliggjør en maksimal hastighet på 6300 rpm – en ideell modus for lengre driftstid eller enklere hagearbeid. Nivå to muliggjør høyere hastigheter for å maksimere arbeidsfarten. Uansett nivå kan hastigheten kontinuerlig justeres for å passe til alle oppgaver i hagearbeidet.

STIHL FSA 80 og FSA 80 R har kraftfulle EC-motorer og drives av et 36 V litiumionbatteri fra batterisystemet AK. Batteriet AK 30 er anbefalt til FSA 80, men maksimal styrke kan også oppnås med AK 20. Foruten nye FSA 80 og FSA 80 R inkluderer batterisystemet et bredt utvalg av verktøy til arbeid rundt hjemmet og i hagen – deriblant gressklippere, vertikalskjærere, hekksakser, løvblåsere og motorsager. Batteriene kan brukes til flere enheter i samme system – noe som er ekstra praktisk hvis man eier flere forskjellige maskiner.

Høydepunkter:

• Optimal ytelse: STIHL FSA 80 og FSA 80 R drives av en EC-motor med høyt dreiemoment. For optimal energieffektivitet og ytelse kan den maksimale hastigheten på motoren stilles inn i to trinn på håndtaket.

• En løsning til alle behov: FSA 80 er utstyrt med tohånds styrehåndtak og gressblad, til trimming av gress og mindre grøntområder. FSA 80 R har et bøylehåndtak og et trimmerhode, som gjør den perfekt til hjørner og kanter.

• Komfortable og velbalanserte: begge versjonene veier litt mer enn 6 kg per enhet, inkludert batteri og skjæreutstyr. Håndtakene er designet i et mykt og sklisikkert materiale.

STIHL FSA 80 og FSA 80 R blir tilgjengelige hos autoriserte forhandlere fra slutten av 2023.

Spesifikasjoner

STIHL FSA 80 STIHL FSA 80 R
Batteriteknologi: Litiumion Litiumion
Motor: EC-motor EC-motor
Vekt (uten batteri): 4.5 kg 4.3 kg
Vibrasjoner venstre / høyre (m/s²): * 2.4 / 1.4 5.2 / 2.9
Håndtak: Tohånds styrehåndtak Bøylehåndtak
Standard klippeutstyr: STIHL
gressblad
GSB 230-2
trimmerhode AutoCut C 27-2
Klipperadius (mm)
- Med gressblad:
- Med trimmerhode:
- 230 mm
- 380 mm
- 230 mm
- 380 mm

* K-faktor iht. direktiv 2006/42/EF = 2 m/s² (maksimal verdi for aktuelle kombiverktøy)

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte:
Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager,
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

STIHL leverer maskiner og produkter for hage, skog og grøntområder. Via sertifiserte forhandlere tilbyr vi blant annet batteridrevne hagemaskiner som robotgressklippere, hekksakser og gresstrimmere, samt høytrykksvaskere, motorsager, ryddesager og smarte løsninger for både privatpersoner og profesjonelle brukere. STIHL er et globalt konsern med kvalitet og sikkerhet som motto, og vi arbeider for å bidra til en mer bærekraftig fremtid. Konsernet har rundt 20 550 ansatte, og hadde en omsetning på 5,49 milliarder euro i 2022. Det nordiske hovedkontoret ligger i Sverige, med virksomhet i Norge, Danmark og Finland. Les mer på www.stihl.no.

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14