Designpris til Stihl

Designpris til Stihl

Stihl har vunnet den prestisjetunge designprisen iF Design Award for sin verneutstyrsserie Advance X-TREEm. Det er det norske selskapet Synfiber Workwear som står for produksjonen.

Stihl Advance X-TREEm er en ny serie med verneklær som består av bukse og jakke til skogbruk og trefelling. Verneklærne skal brukes over hele verden, men produksjonen er det altså Oslo-selskapet Synfiber Workwear som står for, og sjef for Andreas Stihl AS i Norge, Bjørn Sønsteby, har vært en viktig brikke i utviklingen av verneklærne.

- Vi i Stihl er ikke bare opptatt av motorsager, gressklippere og annet som går på motor. Vi er like opptatt av at sikkerheten er ivaretatt på best mulig måte. Derfor fokuserer vi mye på verneutstyr, og vet at jo bedre og mer moderne du ser ut, jo flere er det som vil bruke det. Derfor er vi veldig stolte av denne designprisen, sier Bjørn Sønsteby.

Setter nye standarder
Denne serien med verneklær er nyskapende med tanke på materialer og praktiske detaljer som gjør arbeidet i skogen eller hagen enklere enn tidligere, samtidig som man ivaretar sikkerheten.

Det høyteknologiske stoffet ProElast er eksklusivt utviklet for Stihl, og blir brukt i X-TREEm-serien. Dette gir klærne en usedvanlig høy grad av bevegelsesfrihet. Behagelig å ha på, men også sikrere fordi det blir mindre stress for musklene.

Det er lagt stor vekt på luftsirkulasjonen i skulderområdet, blant annet med justerbare ventiler under armene med glidelås. Armene kan for øvrig fjernes helt, slik at det blir en allsidig vest. Skuldrene er utstyrt med en spesiell beskyttelse mot slitasje, og albuene er forsterket med et keramisk materiale som beskytter mot for eksempel torner. Fargen er naturlig nok oransje, slik at man synes så godt som mulig.

Beskyttelsesbuksen består av materialet AVERTICTM, som også er spesialutviklet for Stihl. Dette er en bukse som puster, og som dermed garanterer god komfort også ved høye kroppstemperaturer. Det indre foret er mykt og hurtigtørkende. Det er ekstra beskyttelse på kne og legg, og buksene kan også kobles fast til sko, slik at man skal unngå at flått eller andre innsekter når huden.

Stihl Advance X-TREEm serien lanseres i Norge til høsten.

STIHL utviklet den første kjedesagen i 1926, deretter har det tilkommet mange produkter for skog og hage. Nå omfatter STIHL-gruppen datterselskaper i ca. 140 land og produksjon i flere land. Ønsker du å vite mer om STIHL konsernet, historie og utvikling, verdensnyheter fra STIHL eller hvor vi finnes representert rundt om i verden. Sjekk www.stihl.no

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14