Her er verktøyet som er perfekt for pilking

Her er verktøyet som er perfekt for pilking

Den nye bormaskinen BT 131 fra STIHL er perfekt til å bore hull for vinterens isfisketur. Og lurer du på hvordan du får mest ut av pilkingen? Her er seks tips.

STIHL BT 131 har akkurat kommet i salg, og er en ny enmanns boremaskin med en ny 4 – MIX motor. Maskinen har stor tank noe som medfører færre stopp for tanking og et bredt utvalg av bor på 40 til 300 mm.

- Mange forbinder en bormaskin med boring av jordhull, men denne fungerer vel så bra på is og er det perfekte verktøyet for ispilking. Ved å bruke en bormaskin vil man raskt og enkelt få det hullet man trenger for å sikre seg vinterens delikatesser under isen, forteller markedssjef hos Andreas Stihl AS, Pål Virik Nilsen.

STIHL BT 131 har et sylindervolum på 36,3 cm3, en effekt på 1,9 hestekrefter og en vekt på 10 kg. Den er laget for boring av hull opp til 300 mm i diameter. Annet utstyr er vibrasjonsdempet håndtak og økt sikkerhet med QuickStop borebrems, som umiddelbart løses ut mot låret dersom boret setter seg fast.

Seks tips for ispilking
Nå er det høytid for ispilking på flere islagte sjøer og fjorder i Norge, og her har du seks tips som det er lurt å tenke på.

1: Vær sikker på at isen er trygg: I følge NVE bør det være minst 10 cm stålis før man bør gå på isen. Stålis er den gjennomsiktige isen med et svartskjær i fargen, og som har bobler og sprekker. Er du usikker kan du prøve å slå gjennom isen med en stein, og er ikke isen gjennomsiktig må det lages hull for å sjekke tykkelsen. Isen kan ofte være utrygg ved sivområder, under trekroner og ved innløp og utløp.

2: Ha riktig utstyr: I tillegg til en boremaskin, som STIHL BT 131, bør man ha med seg ispigger, isstaver eller eventuelt en stor skrutrekker som man har hengende rundt halsen. På den måten har man noe som kan hjelpe deg opp om du skulle være uheldig å gå gjennom isen. Så trenger man en isøse, pilkestikke, en liten krakk og varme klær.

3: Bruk riktig agn: Fisken er mer interessert i det som er levende, så meitemark kan fungere bra. Fjærmygglarver holder seg ikke så bra, og bør byttes ofte. Mais på boks kan også fungere. Pimpel med lyskrok fungerer også godt til ispilke.

4: Fisk der det er grunt: Fisken vil vanligvis samle seg der det er litt grunnere vann, så her har du større sjanse for å få fisk.

5: Bytt hull: Sitt ikke for lenge ved samme hull hvis du ikke får fisk, men bor gjerne flere hull i nærheten av hverandre og bytt på hvor du pilker.

6: La stikka hvile: Et godt tips er å la stikke hvile litt, før du beveger den. Begynn helt nede ved bunnen og jobb deg oppover. Ta så noen lokkedrag, hold stille og rist litt i stikka.

STIHL utviklet den første kjedesagen i 1926, deretter har det tilkommet mange produkter for skog og hage. Nå omfatter STIHL-gruppen datterselskaper i ca. 140 land og produksjon i flere land. Ønsker du å vite mer om STIHL konsernet, historie og utvikling, verdensnyheter fra STIHL eller hvor vi finnes representert rundt om i verden. Sjekk www.stihl.no

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14