Nå åpner opplevelsessenteret STIHL Brand World

Nå åpner opplevelsessenteret STIHL Brand World

STIHL utvider området rundt hovedkontoret i Waiblingen, Tyskland. For å synliggjøre selskapets nesten 100-årige historie og spre kunnskap om skogens kraft åpnes nå opplevelsessenteret STIHL Brand World. Til stede under innvielsen var Winfried Kretschmann, ministerpresident i delstaten Baden-Württemberg, der STIHL har sitt hovedkontor.

– Det er spennende å se hvor mye teknologi og kunnskap som ligger bak disse produktene. Nye STIHL Brand World er en verdifull kunnskapsplattform om skog og skogbruk. Skogen er viktig for oss – den er et sted for så vel mennesker som dyr og planter, for avkobling og læring, men også for handel. Familieeide selskaper som STIHL demonstrerer muligheten for å kombinere økonomisk velstand med omtanke for miljø og klima, sa Winfried Kretschmann under innvielsesseremonien.

Nikolas Stihl, styreleder i STIHL Advisory Board, beskriver opplevelsessenteret som en investering i fremtiden – og som et uttrykk for selskapets engasjement for hjembyen. STIHL Brand World er resultatet av en investering på over 100 millioner euro og med god margin det dyreste byggeprosjektet i selskapets historie.

– Det blir det naturlige symbolet på både moderniseringen og utvidelsen av vårt hovedkontor. STIHL Brand World gir gjestene våre muligheten til å bli kjent med oss, vår filosofi og historien bak på en interaktiv måte, sier Nikolas Stihl.

Opplevelsessenteret strekker seg over tre etasjer
      STIHL Brand World har stranden langs elven Rems som nærmeste nabo og strekker seg over tre etasjer med et areal på drøyt 1500 kvadratmeter. Foruten å vise frem selskapets utvikling belyser destinasjonen også skogen, dens kraft og potensial.

– Skogen er tett knyttet til vårt varemerke og har vært det siden Andreas Stihl grunnla selskapet i 1926, sier Sarah Gewert, styremedlem i STIHL Executive Board.

I utarbeidelsen av kunnskapsplattformen om skogens kraft, som er en sentral del av opplevelsen, samarbeidet STIHL med fremtredende eksperter på vitenskap og skogbruk, blant andre professor Jürgen Bauhus, avdelingsleder for skogsvitenskap ved Freiburgs universitet.

– Skogens betydning for vår planet, hvordan bærekraftig skogbruk fungerer, og skogens relevans for oss alle blir interaktivt presentert på en spennende måte, forteller Sarah Gewert.

En annen viktig del av opplevelsessenteret er å vise selskapets historie: fra røttene innen skogbruk (med de aller første og nå historiske tomannssagene) til den nyeste, banebrytende STIHL-teknologien. Foruten en historisk oversikt inneholder utstillingen også et blikk fremover. Dessuten presenterer noen av medarbeiderne i STIHL aktuelle aspekter i virksomheten: f.eks. selskapets bærekraftsstrategi samt produktinnovasjoner innen sikkerhet og ergonomi. Utover innsikt i produksjon og montering får gjestene også sjansen til å utforske det brede utvalget av produkter fra STIHL.

Samtidig kan gjestene også fordype seg i ekstremsporten STIHL TIMBERSPORTS®. Det nye bygget har også et amfiteater til produktdemonstrasjoner, en kafé og en varemerkebutikk. Ambisjonen er å nå et bredt publikum med alt fra profesjonelle innenfor skogbruk, landskaps- og hagestell til mennesker som liker STIHL eller vil lære mer om selskapet.

STIHL Brand World åpnet for allmennheten lørdag 30. september.

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:
        Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager,
        +46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

STIHL leverer maskiner og produkter for hage, skog og grøntområder. Via sertifiserte forhandlere tilbyr vi blant annet batteridrevne hagemaskiner som robotgressklippere, hekksakser og gresstrimmere, samt høytrykksvaskere, motorsager, ryddesager og smarte løsninger for både privatpersoner og profesjonelle brukere. STIHL er et globalt konsern med kvalitet og sikkerhet som motto, og vi arbeider for å bidra til en mer bærekraftig fremtid. Konsernet har rundt 20 550 ansatte, og hadde en omsetning på 5,49 milliarder euro i 2022. Det nordiske hovedkontoret ligger i Sverige, med virksomhet i Norge, Danmark og Finland. Les mer på www.stihl.no.

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14