Et nytt allroundverktøy fra STIHL: den batteridrevne kombimotoren kan utrustes med tolv ulike STIHL kombiverktøy via en hurtigkobling – perfekt for de som har ulike ting å gjøre i hagen.

Nye STIHL KMA 80 R: Batteridrevet kombimotor for hageeieren

STIHL introduserer nye KMA 80 R, en allsidig alt-i-ett-maskin for hageeieren. Den batteridrevne kombimotoren er utformet for å kunne utføre mye forskjellig hagearbeid og er kompatibel med tolv forskjellige kombiverktøy. Uansett om man skal rydde gangstier og grøntområder, lufte jorden, trimme gress eller klippe hekker og trær, gjør den hagearbeidet raskt, stille og smidig.

Flerfunksjonelle KMA 80 R er et perfekt verktøy som gjør det mulig for hageentusiasten å utføre mye forskjellig hagearbeid. Tolv ulike STIHL kombiverktøy kan kobles på STIHL KMA 80 R, og dermed fungere som f.eks. en gresstrimmer, en stangsag eller en forlenget hekksaks. Den optimaliserte beskyttelsesstangen kan monteres og demonteres uten at hele håndtaket trenger å løsnes, noe som gjør det mulig for brukeren å gjøre kjappe endringer etter behov.

– KMA 80 R kombinerer kraft, allsidighet og brukersentrert design for å tilby en fleksibel løsning for kunder med varierte oppgaver i hagen. Siden KMA 80 R kan erstatte så mange enkeltenheter, frigjør den også oppbevaringsplass og gir en tydelig oversikt i boden eller garasjen, sier Mats Gustafsson, Product Launch Manager for STIHL Norden.

Takket være batteridriften kan brukeren bevege seg fritt, og enkelt komme til i alle kriker og kroker utendørs. Og nettopp på grunn av batteridriften trengs det heller ikke hørselvern til de fleste arbeidsoppgavene. De reduserte lydnivåene forbedrer ikke bare brukerkomforten, men minimerer også støy, noe som gjør maskinen til et ypperlig valg i boligområder.

Lav vekt og ulike hastighetsnivåer
KMA 80 R har en lav vekt på 4,7 kg inkludert batteri. Et ergonomisk bøylehåndtak med myke komponenter gir et sklisikkert grep og kan justeres uten verktøy. Kombimotoren drives av et kraftfullt 36 V litiumionbatteri som inngår i batterisystemet STIHL AK, som også kan brukes til å drive alle andre hageverktøy i AK-systemet. Til KMA 80 R anbefales AK 30-batteriet.

Den maksimale hastigheten kan justeres i to hastighetsnivåer for å passe til de ulike kombiverktøyene: Nivå 1, også kalt ECO-modus, passer til enklere arbeid i hagen og kombinerer lavere hastighet med utvidet driftstid. Nivå 2 byr på maksimale hastigheter for maksimal ytelse. Dessuten kan hastigheten kontinuerlig reguleres opp til den forhåndsinnstilte grensen. Med dette kontrollnivået sikrer man effektivitet, presisjon og utmerket skjæreytelse uansett oppgave i hagen.

Høydepunkter

• Bredt bruksområde: STIHL KMA 80 R er allsidig, og tolv forskjellige STIHL kombiverktøy kan kobles til drivmotoren via den praktiske hurtigkoblingen.
  • Praktisk batteridrevet system: drives av et 36 V litiumionbatteri fra batterisystemet STIHL AK. Smart om du eier mer enn én enhet og dermed kan bruke batteriet og laderen til flere forskjellige maskiner.
  • Lett og lydløs: maskinen har lav vekt og svært lavt lydnivå takket være batteridrift, noe som gjør den til et ypperlig valg i boligområder.

STIHL KMA 80 R blir tilgjengelig hos autoriserte forhandlere fra november 2023.

Specifikationer

Batteriteknologi: Litiumion
Motor/ spenning: Børsteløs (EC) / 36 V
Kompatible kombiverktøy:

• Gresstrimmer FS-KM med trimmerhode AutoCut C 25-2 eller gressklippingsblad GSB 230-2

• Gressverd RG-KM

• Kantskjærer FCB-KM

• Blåseaggregat BG-KM

• Feievals KW-KM

• Børstevals KB-KM

• Grensag HT-KM

• Stanghekksaks HL-KM 0°

• Stanghekksaks HL-KM 145°

• Ryddesaks FH-KM 145°

• Jordfreser BF-KM

Vibrasjoner venstre / høyre (m/s²): * ≤ 5.0 / ≤ 3.2
Vekt: 3,4 kg (uten batteri)
Slagfrekvens: 3 000 rpm

* K-faktor iht. direktiv 2006/42/EF = 2 m/s² (maksimal verdi for aktuelle kombiverktøy)

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte:
Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager,
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

STIHL leverer maskiner og produkter for hage, skog og grøntområder. Via sertifiserte forhandlere tilbyr vi blant annet batteridrevne hagemaskiner som robotgressklippere, hekksakser og gresstrimmere, samt høytrykksvaskere, motorsager, ryddesager og smarte løsninger for både privatpersoner og profesjonelle brukere. STIHL er et globalt konsern med kvalitet og sikkerhet som motto, og vi arbeider for å bidra til en mer bærekraftig fremtid. Konsernet har rundt 20 550 ansatte, og hadde en omsetning på 5,49 milliarder euro i 2022. Det nordiske hovedkontoret ligger i Sverige, med virksomhet i Norge, Danmark og Finland. Les mer på www.stihl.no.

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14