STIHL Norden satser på nye energiinvesteringer

STIHL Norden satser på nye energiinvesteringer

STIHL, den globale familiebedriften som lager maskiner og produkter til hage, skog og grøntområder, har gjort nye energiinvesteringer ved sitt nordiske hovedkontor i Stenkullen utenfor Göteborg. Flere solcellepaneler er installert, noe som er ventet å spare 22 tonn karbondioksid årlig. Investeringen tar STIHL Norden ett skritt nærmere sitt langsiktige mål om å bli det første selskapet i STIHL-gruppen som blir helt karbonnøytralt.

Hovedkontoret i Stenkullen har markant økt sin produksjon av solcelleenergi ved å installere flere paneler. Investeringen er en del av STIHL Nordens pågående bærekraftsarbeid og tar selskapet ett skritt nærmere det langsiktige målet om å bli det første selskapet i STIHL-gruppen som er helt karbonnøytralt.

– Vår ambisjon er å fortsette å jobbe mot en mer bærekraftig fremtid, og vi ønsker å fortsette å investere for å nå våre mål. Økt integrasjon av solenergi i energisystemet er positivt for bærekraft og ressurseffektivitet, sier Per Christian Salvesen, Head of Supply Chain i STIHL Norden.

Den ekstra kapasiteten fra den nye installasjonen tilsvarer 48 000 kW årlig. Den økte investeringen i solpaneler resulterte i at over 50 prosent av STIHL Nordens energiforbruk nå blir dekket av solenergi.

Samtidig øker STIHL Norden også antallet ladestasjoner for elbiler ved det nordiske hovedkontoret. Sju nye ladestasjoner har blitt installert, og til sammen kan de ansatte benytte seg av 22 individuelle ladeplasser. For øyeblikket er 84 % av firmabilene til STIHL Norden enten el- eller hybridbiler, og satsingen på å konvertere fra bensinbiler til elbiler er en del av den pågående klimastrategien.

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte:
Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager,
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

STIHL leverer maskiner og produkter for hage, skog og grøntområder. Via sertifiserte forhandlere tilbyr vi blant annet batteridrevne hagemaskiner som robotgressklippere, hekksakser og gresstrimmere, samt høytrykksvaskere, motorsager, ryddesager og smarte løsninger for både privatpersoner og profesjonelle brukere. STIHL er et globalt konsern med kvalitet og sikkerhet som motto, og vi arbeider for å bidra til en mer bærekraftig fremtid. Konsernet har rundt 20 550 ansatte, og hadde en omsetning på 5,49 milliarder euro i 2022. Det nordiske hovedkontoret ligger i Sverige, med virksomhet i Norge, Danmark og Finland. Les mer på www.stihl.no.

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14