STIHL planlegger for vekst til tross for utfordrende regnskapsår, blant annet med flere nye batteridrevne produkter for profesjonelle og vanlige brukere.

STIHL planlegger for vekst til tross for utfordrende regnskapsår

• Starter produksjon av EC-motorer – satsing på grunnleggerselskapet i Tyskland
  • Fortsatt vekst i batterisegmentet
  • Flere nye batteridrevne produkter for profesjonelle og vanlige brukere

De siste åtte månedene har vært utfordrende for STIHL-konsernet. Selskapet hadde en inntekt på 3,84 milliarder euro i perioden fra januar til august 2023, en nedgang på 1,5 prosent fra året før. Ser man bort fra valutakursinnvirkningen, ville inntekten ha økt med 0,9 prosent. Arbeidsstyrken sank med 0,5 prosent til 20 311 ansatte globalt per 31. august 2023. Det er mange grunner til at virksomheten har gjort det dårligere. Siden koronarestriksjonene ble opphevet, har forbrukerne gått tilbake til å bruke mer på reisevirksomhet, kulturopplevelser og restauranter. Svakere økonomisk utvikling, inflasjon og høye energipriser har også ført til dempet forbruk generelt. I tillegg til de tilbakeholdne forbrukerne verden over har de høye lagerbeholdningene hos autoriserte forhandlere også påvirket salgstallene hos STIHL.

Michael Traub, styreleder i STIHL, sa dette da han talte under pressekonferansen på International STIHL Media Day den 13. september: «Etter flere år med sterk vekst har markedene våre gått inn i en periode med midlertidig konsolidering i 2023. Men med over 100 års bakgrunn i bransjen har STIHL mye erfaring med å respondere på svingninger i driftsforholdene. Det familieeide selskapet vårt har et langsiktig perspektiv, og vi ser lyst på fremtiden. Vi har ambisiøse planer for egen vekst og fortsetter å investere stort i virksomheten vår, spesielt i batterier – fremtidens teknologi – og i vårt globale produksjons- og salgsnettverk.» Disse planene omfatter videre ekspansjon av grunnleggerselskapet i Tyskland, la Traub til. I tillegg til et nytt produksjonsanlegg for batteridrevne verktøy har selskapet også planer om å bygge sin egen EC-motorfabrikk for profesjonelle batteridrevne produkter i Waiblingen, noe som øker STIHLs produksjonsdybde for batteridrevne verktøy ytterligere.

Vekst i batterisegmentet til tross for utfordrende markedsforhold
«Det positive er at batteristrategien vår gir resultater, og at kundene våre verden over fremdeles har stor interesse for batteridrevne produkter fra STIHL», sa Traub. «Salget av batteridrevne motorsager og andre batteridrevne maskinverktøy har økt fra i fjor, og vi har også oppnådd vekst med robotklipperen iMOW. Enkelte regionale markeder har også positiv utvikling. Ikke desto mindre ser vi en generell nedgang i salget globalt for alle driftstyper.»

De globale markedene kort oppsummert:

• Salgsvolumene i Vest-Europahar gått ned fra i fjor. Etterspørselen på det tyske markedet ble påvirket av en sen start på sommersesongen, med en våt og kald vårsesong og påfølgende tørt vær. Salget gikk derfor ned, og inntektene var på høyde med foregående år. Etterspørselen gikk også ned i Øst-Europa.
  • Salget i Nord-Amerika gikk ned – en trend som også påvirket det største markedet for STIHL: USA. I Sør-Amerika ligger derimot salget på høyde med foregående år. Brasil, som er det største søramerikanske markedet for STIHL, registrerte en liten oppgang i salget.
  • Afrika fortsetter å vokse med en oppgang i salget. Spesielt Sør-Afrika ser en positiv utvikling.
  • Asia rapporterte en nedgang i salget fra i fjor. Det indiske markedet fikk imidlertid en liten salgsøkning sammenlignet med fjoråret.
  • I Oseania ble det samlet sett en nedgang i salget fra i fjor, mens salget gikk opp i New Zealand.

STIHL er optimistiske og venter videre vekst på mellomlang til lang sikt
«Som et selvstendig, familieeid selskap med høy egenkapitalandel på mer enn 60 prosent kan vi fortsette å drive og planlegge med et langsiktig perspektiv, til tross for utfordrende markedsutvikling på kort sikt», sa Traub. «Det er derfor vi forventer videre vekst, spesielt i batterisegmentet, og investerer stort i det globale STIHL-konsernet.»” Investeringene omfatter følgende:

• Utvidelse og fornyelse av STIHL sitt produktutvalg for privatforbrukere og i det profesjonelle segmentet.
  • Utvikling av effektive ladeløsninger for batteridrevne produkter, spesielt i det profesjonelle segmentet, for å gjøre det enklere å bruke batteridrevne verktøy hele dagen uten avbrudd, og for å gjøre det enklere å jobbe i og med naturen.
  • Ekspansjon av de globale salgskanalene med netthandelsløsninger og utvidet globalt nettverk av spesialistforhandlere.
  • Utvikling av spesialprodukter for framvoksende markeder for å utnytte markedspotensialet der bedre.

Intern produksjon av EC-motorer: økt produksjonsdybde og styrket satsing på grunnleggerselskapet i Tyskland
STIHL utvikler og produserer allerede mange av delene de bruker i batteriproduktene sine, helt selv – fra mekaniske deler som sleider, kjeder, tannhjuldeksler og kabinetter til elektronikkdeler som batteripakker eller kabelstammer. Nå skal selskapet begynne å produsere sine egne EC-motorer også. Ved å produsere komponentene selv sikrer man at de elektriske motorene, som allerede er utviklet av STIHL, passer enda bedre sammen med produktene som helhet – noe som vil styrke ytelsen og kvaliteten til selskapets batteridrevne redskaper. Fabrikken skal ligge ved grunnleggerselskapet i Waiblingen i Tyskland, og til å begynne med skal den produsere EC-motorer til batteriprodukter for det profesjonelle segmentet. Planlagt oppstart er i 2025. Til sammen investeres det for omtrent 17 millioner euro.

«Nå produserer vi selve kjernen i batteridrevne verktøy: EC-motoren», sa Traub. «Dette er et stort strategisk skritt i transformasjonen vår og gjør at vi kan tilby mer dybde i det voksende batterimarkedet, styrke forsyningskjeden vår og utvide ekspertisen. Sist, men absolutt ikke minst, så representerer byggingen av det nye anlegget i Waiblingen en sterk satsing på vårt grunnleggerselskap i Tyskland, og det gjør at vi kan sikre sysselsettingen der på lang sikt.» STIHLs virksomhet i Waiblingen fokuserer nå på produksjon av bensindrevne profesjonelle verktøy og batteripakker, i tillegg til komponenter som motorsagsverd og plastdeler. STIHL skal også begynne å produsere profesjonelle batteridrevne verktøy på anlegget i 2024.

Det tyske grunnleggerselskapet, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, hadde en inntekt på 1,11 milliarder euro mellom januar og august 2023, noe som er en nedgang på 7,1 prosent sammenlignet med foregående år. Arbeidsstyrken økte med 2,6 prosent til 6004 ansatte, hvorav 4266 jobber i Waiblingen, 460 i Fellbach, 259 i Ludwigsburg, 921 i Weinsheim og 98 i Wiechs am Randen.

Flere nye produkter for profesjonelle brukere og privatforbrukere
På International Media Day presenterte STIHL en rekke nyvinninger og nye produkter utviklet for å gjøre det enklere for kundene å jobbe med og i naturen, med spesielt fokus på den betydelige utvidelsen av batteridrevne verktøy.

Noen av produktene som snart lanseres for det profesjonelle segmentet:

• STIHL FSA 200 er selskapets kraftigste batteridrevne ryddesag. Takket være AP-batterisystemet fra STIHL er det nyskapende nye redskapet perfekt til enkel og effektiv klipping av kratt og langt gress i hage og landskap, og til bruk i offentlig sektor. STIHL FSA 200 har et ergonomisk utformet sykkelhåndtak og et antivibrasjonssystem som reduserer ristingen i håndtaket.
  • STIHL HTA 150 batteridrevet grensag er det første redskapet som er spesielt utformet med tanke på skogbruk. Den har et ekstra lett, hult skaft og en kraftig EC-motor for presise kutt. Når den kombineres med STIHL ADVANCE X-TREEm HT skogssele, blir det enkelt å styre den effektive sagen presist for å tynne ut ung bestand eller få kontroll på blandet vegetasjon i skogen.
  • STIHL HTA 160 er den kraftigste batteridrevne grensagen i produktutvalget til STIHL. Den er utformet for at profesjonelle arborister skal kunne fjerne høye grener og tørrtre mens de står på bakken, trygt og praktisk.
  • Den nye STIHL KMA 120 R batteridrevet KombiMotor kan utstyres med en rekke av STIHLs førsteklasses KombiVerktøy takket være den praktiske hurtigkoblingen, og dermed kan den brukes til en lang rekke oppgaver.
  • Til kapping på byggeplasser har STIHL de nye TS 710i og TS 910i bensindrevne kappemaskinene med elektronisk drivstoffinnsprøyting. De allsidige redskapene med innsprøyting er de kraftigste kappemaskinene i utvalget til STIHL. Det elektroniske systemet for drivstoffinnsprøyting garanterer optimal motorytelse og perfekte kjøreegenskaper. Selv kompliserte kutt i stein eller metall kan håndteres ergonomisk og med presisjon og lave utslipp. I tillegg er det et antivibrasjonssystem som reduserer mengden risting i håndtakene.

Følgende batteridrevne produkter skal lanseres for forbrukersegmentet:

• Med STIHL HSA 30 og HSA 40 batteridrevne hekktrimmere tilbyr STIHL lette begynnerverktøy som er ekstra enkle i bruk og har imponerende skjærekapasitet.
  • STIHL FSA 30 batteridrevet trimmer er perfekt til områder i mindre hager som er vanskelige å nå med en plenklipper. FSA 30 er både lett og allsidig. Den kan konverteres fra horisontal bruk til en presis kanttrimmer på et øyeblikk, uten behov for ekstra verktøy.
  • For mer kompliserte oppgaver er den nye STIHL FSA 80 batteridrevet ryddesag –som leveres med gresskniv som standard – perfekt til å klippe gress og mindre plener. Den kan også utstyres med andre skjæreverktøy, blant annet klippehoder og en rekke andre gresskniver. Varianten STIHL FSA 80 R med bøylehåndtak og trådhode gir enestående fleksibilitet.
  • Når det gjelder batteridrevne plenklippere, kan de oppgraderte utgavene av STIHL serie 2- og serie 4-modellene by på et verktøy for ethvert behov. Serie 2- og serie 4-modellene finnes med og uten selvkjøring, og de gir deg mange valgmuligheter og uovertruffen komfort og ytelse med oppsamlersett eller bioklipper, side- eller bakutkast, og klippebredder på 41, 46 eller 51 cm.
  • Den nye STIHL KMA 80 R batteridrevet KombiMotor byr på stor allsidighet. Uansett om du skal rydde en gangsti, lufte jorden, trimme gresset eller beskjære hekker og trær, kan du bruke tolv perfeksjonerte KombiVerktøy – som trimmer, grensag eller en langtrekkende hekksaks – til å få jobben gjort både raskt og effektivt.

Det har også kommet et flott nytt tilskudd til utvalget av leketøy i STIHL merkevarebutikk, utviklet i samarbeid med Playmobil: Playmobil-settet STIHL TIMBERSPORTS® Edition. Settet består av to PLAYMOBIL-atleter som konkurrerer i motorsagøvelsen Hot Saw og økseøvelsen Standing Block Chop, i tillegg til en PLAYMOBIL-kameramann. Konkurranseområdet får også reklameplakater med STIHL TIMBERSPORTS®, flombelysning og et fortausskilt – perfekt tidsfordriv for fans i alle aldre frem til sesongens høydepunkt: VM i STIHL TIMBERSPORTS® i Stuttgart i november.

VM i STIHL TIMBERSPORTS® i Stuttgart
I år kommer VM i STIHL TIMBERSPORTS® tilbake til Stuttgart, som også var vertskap for arrangementet i 2013 og 2016. Det var stor pågang for å kjøpe billetter, så det var nok på høy tid at konkurransen kom tilbake til det sydvestlige Tyskland. Deltakerne møtes til kappestrid i et nesten utsolgt Porsche-Arena 3.–4. november foran 13 000 publikummere. Det er bare noen få billetter igjen. Mer enn 120 atleter i verdensklasse fra over 20 nasjoner skal i november konkurrere lagvis og individuelt, og man får se ekstremsport på aller høyeste nivå.

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte:
Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager, +46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

STIHL leverer maskiner og produkter for hage, skog og grøntområder. Via sertifiserte forhandlere tilbyr vi blant annet batteridrevne hagemaskiner som robotgressklippere, hekksakser og gresstrimmere, samt høytrykksvaskere, motorsager, ryddesager og smarte løsninger for både privatpersoner og profesjonelle brukere. STIHL er et globalt konsern med kvalitet og sikkerhet som motto, og vi arbeider for å bidra til en mer bærekraftig fremtid. Konsernet har rundt 20 550 ansatte, og hadde en omsetning på 5,49 milliarder euro i 2022. Det nordiske hovedkontoret ligger i Sverige, med virksomhet i Norge, Danmark og Finland. Les mer på www.stihl.no.

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14