STIHL utvider sin skybaserte løsning STIHL Connected, som gir bedre kontroll over maskinparken

STIHL utvider nå sin skybaserte systemløsning STIHL Connected med nye Connected Box og nye Smart Connector 2 A. De nye, digitale innovasjonene tar systemløsningen til et nytt nivå ved å samle inn og lagre relevante data fra maskinparken, med fokus på høy fleksibilitet.

Med STIHL Connected Box og Smart Connector 2 A får kommuner og virksomheter innen blant annet vedlikehold av grøntområder og landskapspleie full kontroll over maskinparken. Viktige driftsdata og vedlikeholdsinformasjon blir lett tilgjengelige og delbare.

Først ute er nye STIHL Connected Box, som forenkler håndteringen av både batteri-, strøm- og bensindrevne maskiner. Den lanseres i to versjoner, som stasjonær eller mobil enhet, for å gjøre det enklere og mer fleksibelt for profesjonelle brukere. Den stasjonære enheten plasseres sentralt i den aktuelle virksomheten og kobles til Internett via LAN eller WLAN. I områder der internettilkobling ikke er mulig, passer det utmerket å bruke den mobile versjonen, som utstyres med et SIM-kort.

Etter en rask engangsinnstilling samler STIHL Connected Box automatisk inn data fra bensin-, strøm- eller batteridrevne verktøy utstyrt med en Smart Connector fra STIHL.

– Bedrifter og virksomheter med stor maskinpark som for eksempel driver med vedlikehold av grøntområder, kan med fordel bruke STIHL Connected Box, ettersom innsamlede data leveres raskt og pålitelig. STIHL Connected Box er et perfekt supplement til det skybaserte systemet STIHL Connected, sier Mats Gustafsson, produktsjef i STIHL Norden.

I tillegg til STIHL Connected-appen, som er tilgjengelig for Android og iOS, kan virksomheter opprette et kontaktpunkt som automatisk overfører data fra STIHL Connected til skyen. Dette krever ikke tilgang til mobiltelefon eller nettbrett, noe som gir driftsansvarlige i virksomheten full oversikt over enhetenes data, uansett tidspunkt. Brukerne får en pålitelig og detaljert oversikt over hele maskinparken, for eksempel utstyrets og batterienes geografiske plassering og status. Den skybaserte systemløsningen gir også informasjon om planlagt vedlikehold og vedlikeholdshistorikk.

– En annen praktisk funksjon er at det er mulig å bestille servicebesøk hos forhandleren direkte i systemet og samtidig sende over all relevant informasjon om utstyret. Dermed kan forhandleren planlegge arbeidet og sørge for å ha nødvendige reservedeler på lager. Det forkorter servicetiden og innebærer at kunden raskt får tilbake maskinen igjen, sier Mats Gustafsson.

Neste generasjons STIHL Smart Connector
Neste nyhet ut er nye STIHL Smart Connector 2 A, en innovativ digital sensor som samler inn selve dataene fra virksomhetens maskiner og overfører dem til skyen. Den gjør det mulig for brukerne å registrere driftstid, hastighet, tid og dato. Informasjonen overføres deretter via Bluetooth til en STIHL Connected Box, eller til en mobilenhet innenfor rekkevidde. Den har dessuten et internt minne som lagrer dataene midlertidig.

I motsetning til den første generasjonen plasseres nye Smart Connector 2 A direkte i motorhuset. Smart Connector 2 A fungerer for batteridrevne verktøy fra STIHL som er klargjort for løsningen.

– Ved hjelp av et enkelt tastetrykk og LED-displayet kan brukerne også se om det for eksempel er registrert meldinger om maskinvedlikehold, sier Mats Gustafsson.

STIHL Connected Box

STIHL Connected Box / STIHL Connected Box, mobil versjon

Mål L x B x H:

150 x 105 x 45 mm

Vekt:

Ca. 200 g

Spenning (V): *

Driftsforhold:

-20 til 40 °C

Beskyttelsesklasse (IP):

SIM-kort:

STIHL Connected Box, mobil versjon: Mini-SIM-kort (ikke inkludert)

Tilkobling:

Bluetooth Low Energy (BLE)

Grensesnitt:

LAN, WI-FI, USB-A

Mobil versjon: mobilradio (2G/3G/4G)
Posisjon (GNSS)

Bluetooth-signal rekkevidde:

15 m

WLAN-signal rekkevidde:

250 m

STIHL Connected Box er tilgjengelig i Norden hos STIHL-forhandlere. Den mobile versjonen av STIHL Connected Box er tilgjengelig fra desember 2021.

STIHL Smart Connector 2 A

Tilkobling:

BLE 5.1
(kompatibel med BLE 4.0)

Signalrekkevidde:

Ca. 10 m

Knappcelle:

3V CR2450

Mål L x B x H:

Ca. 61 x 40 x 15 mm

Vekt inkl. knappcelle:

Ca. 33 g

STIHL Smart Connector 2 A er tilgjengelig i Norden fra og med november 2021 hos STIHL-forhandlere.

Bildetekster

STIHL_connected_Box_Produkt
Nye STIHL Connected Box supplerer den skybaserte systemløsningen STIHL Connected. For områder der (W)LAN ikke er tilgjengelig, tilbyr STIHL en mobil versjon av Connected Box som er utstyrt med SIM-kort. Foto: STIHL

STIHL_connected_Box_Anwendung.jpg
Installert på et sentralt sted for den aktuelle virksomheten, for eksempel i verkstedet, samler STIHL Connected Box automatisk inn verktøydata og overfører informasjonen til STIHL Cloud. Ansvarlige i virksomheten har alltid full oversikt over utstyrets status. Foto: STIHL

STIHL_connected_mobile_Box_Anwendung.jpg
Den mobile versjonen av STIHL Connected Box har plass til et SIM-kort, og kan for eksempel brukes i kjøretøy ellerder tilkobling ikke er mulig. Dermed er informasjon som driftstid og plassering alltid tilgjengelig i STIHL Connected, også uten bruk av smarttelefon. Foto: STIHL

STIHL_Smart_Connector_2_A_Produkt
Nye STIHL Smart Connector 2 A plasseres i motorhuset på batteridrevne verktøy som er klargjort for løsningen. Foto: STIHL

STIHL_Smart_Connector_2_A_Anwendung
På Smart Connector 2 A kan brukeren med et tastetrykk samle inn enhetens status og loggføre eventuelle avvik ved bruk direkte på enheten. Foto: STIHL

STIHL_connected.jpg
STIHL Smart Connector kan kobles til bensin-, strøm- og batteridrevne verktøy fra STIHL, eller fra annet varemerke. STIHL Smart Connector 2 A er kun beregnet på batteridrevne verktøy fra STIHL, og kan plasseres i motorhuset på verktøy som er tilpasset funksjonen. STIHL Smart Connector 2 A loggfører og lagrer driftstid, motorhastighet, eventuelle avvik, tid og dato. Informasjonen overføres deretter via Bluetooth til enten den STIHL-tilkoblede appen, som kan installeres på brukerens mobiltelefon eller nettbrett, eller til en Connected Box plassert innenfor rekkevidde. Enhetens innsamlede data sendes deretter – eventuelt sammen med mobiltelefonens, nettbrettets eller Connected Box’ geografiske posisjon – til STIHL Cloud, som er en sentral datalagring. Via STIHL Connected Portal og STIHL Connected-appen er dataene siden lett tilgjengelige for brukerne. Foto: STIHL

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte:
Mats Gustafsson, produktsjef STIHL Norden, +46 (0)302-248 00, mats.gustafsson@stihl.se
Benedicte Movik, pressekontakt STIHL Norge, +47 33 42 05 00, benedicte.movik@stihl.no

STIHL leverer maskiner og produkter for hage, skog og grøntområder. Via sertifiserte forhandlere tilbyr vi blant annet batteridrevne hagemaskiner som robotgressklippere, hekksakser og gresstrimmere, samt høytrykksvaskere, motorsager, ryddesager og smarte løsninger for både privatpersoner og profesjonelle brukere. STIHL er et globalt konsern med kvalitet og sikkerhet som motto, og vi arbeider for å bidra til en mer bærekraftig fremtid. Konsernet har rundt 18 200 ansatte, og hadde en omsetning på 4,58 milliarder euro i 2020. Det nordiske hovedkontoret ligger i Sverige, med virksomhet i Norge, Danmark og Finland. Les mer på www.stihl.no.

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14