​Boligprissjokk for nestenpensjonister

​Boligprissjokk for nestenpensjonister

8 av 10 boligkjøpere over 60 år betaler det samme eller mer for sin nye bolig enn den de solgte. Kun 1 av 10 betaler mindre. Det viser en fersk undersøkelse fra Norges Eiendomsmeglerforbund og Storebrand.

600 eiendomsmeglere har svart på undersøkelsen.

I løpet av de siste tiårene har vi sett at stadig flere eldre ønsker å flytte fra enebolig til en lettstelt leilighet uten snømåking, plenklipp og malingsjobber. Mange ønsker også en mindre bolig når barna har flyttet ut. Undersøkelsen viser imidlertid at det er få som får frigjort penger ved å flytte til leilighet, sier adm. direktør Carl O. Geving i Norges Eiendomsmeglerforbund.

Boligprisstigningen har medført at mange eldre boligeiere sitter på store verdier. Likevel blir 6 av 10 boligkjøpere over 60 år overrasket over det høye prisnivået på boligen de kjøper sammenlignet med den de selger, viser undersøkelsen

– Mange har en plan om å leve på sin nedbetalte bolig når de blir pensjonister – enten ved å kjøpe noe billigere, eller ved å ta opp lån på boligen. Undersøkelsen viser at det første alternativet ikke er realistisk for mange, siden den nye boligen er minst like dyr som den gamle. Å låne opp på boligen er mulig, men det forutsetter at den er helt eller nesten nedbetalt når man slutter å jobbe, sier Knut Dyre Haug, pensjonsøkonom i Storebrand.

Flere og flere tar med seg gjeld inn i pensjonstilværelsen. I dag har 3 av 10 pensjonister lån, ifølge en undersøkelse fra Storebrand.

– Et langt arbeidsliv og vedvarende boligprisoppgang har gjort at mange i utgangspunktet sitter i en bra økonomisk posisjon når de nå blir eldre. Vi anbefaler boligeierne å orientere seg godt i boligmarkedet, også utenfor det nærmeste nabolaget, i god tid før det er aktuelt å bytte bolig. Er man fleksibel kan man finne gode løsninger tilpasset sin økonomi, sier Carl O. Geving.

Knut Dyre Haug advarer mot å stole på boligen som eneste form for pensjonssparing.

– Et nedbetalt hus er et bra supplement til pensjonssparingen. Men jeg vil ikke anbefale folk å basere hele sin private pensjonssparing på dette. Har du bare spart i bolig gjennom hele livet, er du veldig utsatt for boligprisfall. Man skal heller ikke overvurdere hvor mye pensjon man kan få ut av en nedbetalt bolig, uttaler Dyre Haug, og legger til.

– Husk at betalingsevnen din vil være betydelig lavere når du går fra yrkesaktiv til pensjonist. Mange vil oppleve at inntekten halveres, og flere kan få problemer med å betjene lånet. Da kan pensjonsdrømmene ryke for enkelte. Jeg anbefaler at du skaffer deg oversikt over hva du kan forvente å få i pensjon, og vurdere om dette er tilstrekkelig. Er svaret nei, start med privat sparing, avslutter pensjonsøkonomen.

Bildetekst:

Eldre ønsker å bytte enebolig med leilighet, men det koster. 8 av 10 boligkjøpere over 60 år betaler det samme eller mer for sin nye bolig enn den de solgte, viser undersøkelse. (Foto: Colorbox/fotomontasje.)

For mer informasjon, kontakt:

- Carl O. Geving, adm. dir. i Norges Eiendomsmeglerforbund, tlf. 91582454, carl@nef.no

- Knut Dyre Haug, pensjonsøkonom i Storebrand, se kontaktinformasjon under.