Ettergivende foreldre dropper redningsvest på barn

Ettergivende foreldre dropper redningsvest på barn

I dag 13. juni skal Stortinget avgjøre om det skal bli påbudt med bruk av flytevest i åpen båt. En fersk undersøkelse viser at den viktigste årsaken til at enkelte barn ikke bruker flytevest er at foreldrene gir etter når barna ikke vil ha den på.

De fleste er flinke til å bruke flytevest på sjøen. 8 av 10 sier vi bruker flytevest alltid eller som oftest når vi er ute i fritidsbåt, viser tidligere undersøkelser. Kvinner og barn er flinkest å bruke vest.

Norstat har på vegne av Storebrand spurt om hva nordmenn tror er den viktigste årsaken til at enkelte barn ikke går med redningsvest. 1 av 3 mener at årsaken er at enkelte foreldre gir etter for motvillige barn. Nesten like mange mener at foreldrene ikke synes det er så viktig med vest. Kun 1 av 10 tror manglende bruk skyldes at foreldrene glemmer det, eller at man ikke har redningsvest om bord.

- Her bør foreldrene skjerpe seg. Vi vet dessuten at voksne menn er dårligst til å bruke vest. Dette sender dårlige signaler til barna, som gjør at de lettere kan opponere mot bruk av vest, sier Øivind Huse, produktsjef i Storebrand Forsikring.

Positive til vest-påbud
Det ligger nå an til at det kan bli et flertall i Stortinget for et påbud om å bruke flytevest i fritidsbåter med barn om bord. Dette avgjøres trolig 13. juni. Storebrand støtter et slikt påbud.

- Som forsikringsselskap mener vi dette er et fornuftig forslag. Bruk av flytevest i båt vil redde mange menneskeliv. I 2013 døde det 34 mennesker i fritidsbåtulykker på sjøen. Av disse var det hele 27 personer som ikke brukte redningsvest når ulykkene inntraff, sier Huse.

Han legger til at det allerede er påbudt å ha flyteplagg til alle personer om bord. Et påbud om å bruke utstyret når man har barn om bord vil ikke være til mye bryderi. Og gevinsten er stor om uhellet er ute, mener Huse.

Flest menn som omkommer
De siste tiårene har antall dødsulykker med fritidsbåt sunket betraktelig. Men fortsatt omkommer i nærmere 35 personer hvert år. De aller fleste omkommer ved drukning, viser tall fra Sjøfartsdirektoratet.

90 prosent av de som omkommer i fritidsbåtulykker er menn. Menn i aldersgruppen 40 til 60 år dominerer ulykkesstatistikken, viser tall fra Sjøfartsdirektoratet. Det er også denne gruppen som er dårligst til å bruke flytevest.

(Foto: Colorbox)

Storebrand-konsernet er en ledende aktør i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet består av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.