Investerer i bærekraftig jordbruk i Latin-Amerika

Investerer i bærekraftig jordbruk i Latin-Amerika

Tilgang på penger er et av de viktigste verktøyene for å hjelpe flere fattige mennesker til å skape sitt eget livsopphold. Det er et stort potensial for småskala jordbruk i utviklingsland, men veksten holdes nede fordi bøndene mangler tilgang til finanssektoren.

- Her har vi en viktig rolle å spille ved å gi langsiktige lån til Fairtrade-sertifiserte jordbrukskooperativer, sier Jonas Ahlen, investeringsansvarlig for mikrofinans og sosiale investeringer i Storebrand og legger til:

- Denne typen investeringer er interessant  fordi vi får eksponering mot et raskt voksende marked med konkurransedyktig avkastning, samtidig som vi kan bidra til mer ansvarlig bruk av ressurser i fattige land. Gjennom Fairtrade får bønder også større tilgang til internasjonale markeder, en minimumspris for sine varer og bedre arbeidsforhold.

Med disse lånene kan bøndene investere i teknologi og utstyr de trenger for å drive et mer bærekraftig jordbruk, og bidra til å etablere en fungerende økonomi.

- Utviklingsmulighetene er store både i landbruket og i lokalsamfunnet dersom bøndene får de rette forutsetningene. Vi er derfor svært fornøyd med at Storebrand investerer i Fairtrade Access Fund, sier Helena Markstedt, generalsekretær i Fair Trade i Sverige.

Ifølge en studie utført av Fairtrade International i 2010, finnes det er bare i Latin-Amerika et finansieringsgap på ca. 500 millioner dollar for å dekke sektorens finansieringsbehov. Behovet er størst innenfor langsiktige lån.

Bildetekst:
Kaffebøndene i COPROCAEL i Honduras er den første organisasjonen som mottar lån fra Fairtrade Access Fund. (Foto: Incofin IM / Fairtrade Access Fund)

Om Fairtrade Access Fund:
Fairtrade Access Fund er et investeringsfond som forvaltes av Incofin IM i samarbeid med Fairtrade International og Grameen Foundation. Blant andre Storebrand, Starbucks Foundation og den statlige amerikanske hjelpeorganisasjon OPIC har investert i fondet, som gir lån til et mer bærekraftig jordbruk. Storebrand investerer 2 millioner dollar i dette fondet.

Om Storebrands mikrofinansinvesteringer:
Storebrandkonsernet har investert ca. 300 millioner kroner i mikrofinans og sosiale investeringer. Les mer på storebrand.no.

Storebrand-konsernet er en ledende aktør i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet består av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.

Pressekontakt Generelle mediehenvendelser 48044838
Synnøve Hjelle Halkjelsvik